کمک‌های رهبر انقلاب به مردم سیل زده در دوران تبعید +سند

گزارش ساواک از "رفع گرفتاری" سیل‌زدگان ایرانشهر در پی کمک‌های آیت‌الله خامنه‌ای در اواخر آذر سال 1356، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، از مبارزان خستگی‌ناپذیر نهضت اسلامی، که مبارزات او رژیم پهلوی را به ستوه آورده بود به ایرانشهر تبعید شد. اما حضور ایشان در آن منطقه مانع از فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایشان نشد.

بر اساس گزارش‌ها و اسناد تاریخی، وقوع سیل در تیرماه 1357 در ایرانشهر آسیب زیادی به روستائیان و مردم ایرانشهر وارد کرده بود. آیت‌الله خامنه‌ای که از نزدیک شاهد عدم همراهی و امداد رژیم پهلوی به سیل‌زدگان بودند، به همراه روحانیون دیگر به کمک مردم شتافتند.

آیت‌الله خامنه‌ای به همراهی سایرین، برای کمک‌رسانی به مردم اقدام به تشکیل «گروه امداد اسلامی» در مسجد آل‌رسول ایرانشهر کردند. ساواک سیستان و بلوچستان در این رابطه اعلام می‌کند: «روحانیون تبعیدی مقیم ایرانشهر به سرپرستی [آیت‌الله] سید علی حسینی خامنه‌ای ضمن تماس با اهالی شهرستان‌هائی نظیر یزد و زاهدان؛ آرد، برنج، نان و غیره تهیه و با در اختیارگذاردن حواله‌ای به شرح "مسجد آل رسول – گروه امدادی علمای اسلامی، سید علی خامنه‌ای"، مواد مزبور را بین سیل‌زدگان توزیع می‌نمایند.»

این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گرفت که روحانیون در تبعید در محدودیت‌های متعددی بودند؛ اما اقدامات آنان تأثیر بسزایی در زندگی مردم سیل‌زده داشت. در گزارشی دیگر از ساواک به تاریخ 14 شهریور 1357 تأثیر این اقدامات چنین گزارش شده است: «در حادثه سیلی که چندی قبل در ایرانشهر جاری و به اهالی خسارت مالی زیادی وارد و زندگیشان تباه شده، یک نفر از آخوندهای تبعیدی به نام [آیت‌الله] خامنه‌ای... به مردم شهرستان‌ مذکور کمک نقدی و جنسی (از قبیل پتو، خواربار از هر رقم) می‌نماید و کمک وی باعث رفع گرفتاری مردم شده...»

همین فعالیت‌های گسترده و خدمات اجتماعی آیت‌الله خامنه‌ای و محبوبیت روزافزون ایشان در ایرانشهر موجب تغییر محل تبعید ایشان شد. بطوری که یکی از دلایل ساواک برای تبعید ایشان به جیرفت "تحریکات آن‌ها در جریان کمک به سیل‌زدگان" عنوان شده است