نیویورک‌تایمز: پوتین و ایران خوشحالند؛ نتانیاهو نگران

نیویورک تایمز دربارۀ تصمیم ناگهانی ترامپ برای خروج ناگهانی از سوریه نوشته است:

هیچ کسی خواستار این نیست تا سربازان آمریکایی بیشتر از آن چیزی که لازم است در مناطق جنگی حضور داشته باشند.اما هیچ نشانه ای وجود ندارد که رئیس جمهور ترامپ درباره عواقب خروج عجولانه از سوریه فکر کرده باشد. عواقبی مانند اجازه دادن به نیروهای داعش برای بازسازی گروه و ایجاد یک بحران دیگر که می تواند آمریکا را دوباره به منطقه بکشاند.

خروج آمریکا همچنین می تواند هدیه ای برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تلقی شود، کسی که به سختی در تلاش است تا جایگاه آمریکا را در منطقه بگیرد؛ وی در همین حال روز پنجشنبه به طور مشتاقانه از تصمیم ترامپ استقبال کرد و گفت: "حق با دونالد است". ایران هم که جای پا خود را در منطقه مسحتکم تر کرده است ذینفع خواهد بود. این به طور قطع کار تیم ترامپ را برای اجرای سیاستش که آن را فشار حداکثری بر ایران می داند سخت تر خواهد کرد.

در این میان بزرگترین بازنده ها احتمالا نیروهای کرد هستند که آمریکا آنها را مجهز کرده و برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه به آنان اتکا کرده است. رئیس جمهور ترکیه یعنی رجب طیب اردوغان بسیاری از کردها را تروریست هایی قلمداد می کند که در حال نابودی کشورش یعنی ترکیه هستند. در روزهای اخیر اردوغان قول مهمی داده تا عملیات سنگینی را علیه کردها در مرز سوریه آغاز کند. این در حالی است که ترامپ تصمیم درباره خروج نیروهای آمریکا از سوریه را در تماس تلفنی با اردوغان در روز جمعه گرفته است.

خروج آمریکا اسرائیل را نگران می کند؛ یعنی نگرانی از حضور نظامی قدرتمندانه ایران در سوریه و همچنین اردن؛ کشوری که به طرز قابل توجهی بار مسئولیت آوارگان فراری از جنگ را به دوش می کشد. اگرچه اسراییل از تصمیم ترامپ انتقاد نکرد، ولی نخست وزیر آن یعنی بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که دولتش به محض خروج آمریکا از منطقه مبارزات خود علیه نیروهای متحد ایران در سوریه را افزایش خواهد داد.

تصمیماتی از این قبیل معمولا از طریق مشاور امنیت ملی رئیس جمهور مورد ارزیابی قرار می گیرد.اما قانوگذاران کنگره گفتند که هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه این روند طی شده باشد وجود ندارد. همچنین یک مقام ارشد کاخ سفید ضمن خودداری از بحث درباره این موضوع اعلام کرد که رئیس جمهور درباره این مساله تصمیم گرفته است. از زمان و لحن نامه استعفای جیمز متیس می توان دریافت که رئیس جمهور این تصمیم را به تنهایی گرفته است.