رند پال: بدون گفتگو با روسیه و ایران نمی‌توان راه حلی برای سوریه یافت

رند پال، سناتور جمهوری خواه ایالت کنتاکی آمریکا در واکنش بهتصمیم ترامپ برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از سوریه گفت: روسیه، ایران و دولت اسد بازیگران عرصه سوریه هستند و بدون مذاکره با آنها، نمی‌توان برای اوضاع سوریه راه حلی به دست آورد.

پال در گفتگو با برنامه "FACE THE NATION" این شبکه شرکت کرده بود، درباره اینکه آیا به بودجه‌ای که میلیارد‌ها دلار از مالیات مردم آمریکا را برای هزینه‌های دولت در نظر می‌گیرد رأی خواهد داد یا نه گفت: نه؛ در واقع من هرگز به هیچکدام از این طرح‌های هزینه‌ای که روی هم انباشته می‌شوند، رأی نداده ام. در واقع ما کسر بودجه‌ای چند تریلیون دلاری در سال جاری داریم و همانطور که به یاد دارید، جمهوری خواهان وعده داده بودند که امسال هزینه‌های کمتری خواهیم داشت. برای همین من به چنین طرحی رأی نخواهم داد.

وی ادامه داد ما سالیانه پنجاه میلیارد دلار در افغانستان هزینه می‌کنیم، جایی که سال‌ها پیش باید در آن اعلام پیروزی می‌کردیم و به خانه بازمی گشتیم. باور دارم که اگر صرفه جویی لازم صورت بگیرد، ما برای دیوار مرزی و امنیت (داخلی)، بودجه لازم را در اختیار خواهیم داشت. مشکلی که در حال حاضر بین دمکرات‌ها و جمهوری خواهان وجود دارد این است که در مواضع خود سرسختی نشان می‌دهند. دمکرات‌ها بین بیست و پنج تا سی میلیارد دلار برای تامین بودجه دیوار مرزی رأی داده اند و حال می‌گویند دیگر رأی نخواهند داد. البته هزینه‌ها برای امنیت مرزی می‌شوند و تخصیص خاصی ندارند، بخشی شامل سونار و رادار و پایش الکترونیکی می‌شوند، راه‌های زیادی برای نظارت بر مرزهایمان وجود دارد و همه چیز به دیوار خلاصه نمی‌شود.

وی درباره توئیت حمایتی اش از تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه و افغانستان و در کنار آن تاختن به مخالفان این تصمیم گفت: باید به برخی اظهارات افرادی نگاه کرد که توصیه می‌کنند برای همیشه در افغانستان بمانیم و حال می‌گویند باید در سوریه بمانیم در حالی که هیچ نهایتی نیز برای آن قائل نمی‌شوند. حتی ژنرال ماتیس (وزیر دفاع آمریکا) گفته است که سوریه راه حل نظامی ندارد، همچنین گفته است برای افغانستان نیز راه حل نظامی وجود ندارد.

پال گفت: فکر می‌کنید سربازان جوان ما در این خصوص چه می‌اندیشند؟ از نزدیکان ما کسانی هستند که نظامی هستند؛ فکر می‌کنید چه حالی پیدا می‌کنند وقتی قرار است به افغانستان اعزام شوند در حالی که ژنرال هایشان می‌گویند راه حل نظامی برای این کشور وجود ندارد. از این رو به نظر من مسئولیت به پای افرادی مانند ماتیس است که توضیح دهند چرا برای اعزام به جنگ در کشوری که وضعیت جاری در آن راه حل نظامی ندارد، باید نیروی بیشتری اعزام کرد. به نظر من این به پای آنهاست که این مساله را توضیح بدهند.

سناتور جمهوری خواه آمریکایی درباره اینکه بدون حضور نظامی آمریکا، اهرم فشاری برای مذاکره طرفین وجود ندارد و حال که آمریکا خارج می‌شود، چنین مذاکره‌ای اصلا موضوعیت نخواهد داشت گفت: ما هفده سال است که در این کشور حضور داریم. آیا کسی فکر می‌کند که قرار است یک روستای دیگر را هم بگیریم و مذاکره بهتری انجام دهیم؟ در ویتنام نیز جنگ سال‌ها به طول انجامید و گفته می‌شد بعد از گرفتن یک روستای دیگر، می‌توان به توافقی بهتر دست یافت. در آن زمان وقت تلف می‌شد، اکنون هم وقت تلف می‌شود و طالبان هم می‌داند که ما در نهایت از این کشور خارج می‌شویم، خروجی که چاره‌ای از آن وجود ندارد. به نظر من، ما پول کافی برای ساختن و بازسازی افغانستان نداریم. باید این پول را در آمریکا و برای بازسازی کشورمان صرف کنیم.

وی درباره انتقاد‌ها درباره اینکه آمریکا با این کار پشت متحدان خود را خالی می‌کند و رئیس جمهور این کشور نیز رویه جاری را در این تصمیم رعایت نکرده است گفت: مشکلی که با همه این ژنرال‌ها داریم همین است. ما هفده سال است که در افغانستان حضور داریم؛ در بیشتر این مدت در خاورمیانه نیز حضور داشتیم. رئیس جمهور گفته بود که ما فقط برای نابود کردن داعش به سوریه می‌رویم. ما نود و نه درصد از زمین‌های این گروه را بازپس گرفته ایم و این گروه اکنون فراری است. یعنی کسی نیست که در این منطقه زندگی کند و کاری از دستش برآید؟ ما میلیارد‌ها دلار صرف تسلیح خاورمیانه کرده ایم، ارتش افغانستان را مسلح کردیم، آیا قرار نیست این‌ها کاری بکنند؟ آیا همه کار‌ها را قرار است ما انجام دهیم؟

رند پال افزود: ما داعش را شکست دادیم، حال این صحبت در کنگره و کاخ سفید مطرح است که باید منتظر باشیم که روسیه و ایران از سوریه خارج شوند؛ این اتفاق هرگز نخواهد افتاد. این هدفی تازه تعریف شده است، اینکه منتظر باشیم که ایران و روسیه از سوریه خارج شوند، رئیس جمهور به طرفداران این دیدگاه گفته بود که ماموریت وی هرگز این نبود، ماموریت وی از میان بردن داعش بود و ما این کار را با موفقیت انجام دادیم و جنگی را با موفقیت به انجام رسانده ایم و به خانه بازمی گردیم. این چیزی است که مردم می‌خواهند. اگر از مردم آمریکا بپرسید، بین شصت تا هفتاد درصد می‌گویند که باید از افغانستان خارج شویم و اگر درباره سوریه نیز این سوال را بپرسید، همین نتیجه به دست می‌آید. این واشنگتن و ژنرال‌های تکیه داده به صندلی است که می‌خواهند جنگ همیشه ادامه داشته باشد. آمریکایی‌ها از جنگ خسته شده اند، باید این پول در کشور صرف ساختن جاده ها، پل و ایجاد فرصت‌های شغلی شود نه اینکه در افغانستان هزینه شوند.

وی درباره هشداری که مک گورک، نماینده دیپلماتیک آمریکا در نامه استعفای خود درباره ظهور دوباره داعش مطرح کرده است گفت: این هشدار هر زمان می‌تواند درست باشد، پانزده سال است که چنین امکانی وجود دارد. این محل همیشه محل مناقشه بود، هزار سال است که بعد از جنگ کربلا، شیعیان و سنی‌ها با همدیگر می‌جنگند و تا پایان تاریخ هم باهم می‌جنگند. آشوبی که جاری است، پیچیده است و هم سنی‌های افراط گرا و هم شیعیان افراط گرا را داریم. نبرد‌های دیگری نیز در جریان است. اگر قرار باشد زمانی که امکان درگیری بین دو طرف وجود نداشته باشد خارج بشویم، باید تا ابد در این کشور بمانیم.

وی تصریح کرد مشکل اینجاست که ما روابط با روسیه را چنان سیاسی کرده ایم که نوعی بدخواهی بین دمکرات‌ها در قبال روسیه وجود دارد، زیرا باور دارند این کار باعث تقویت مواضع ضد ترامپ آن‌ها می‌شود. روسیه بازیگر بزرگی است، اگر با روس‌ها درباره سوریه مذاکره نکنیم، به راه حل نمی‌رسیم. ایران نیز بازیگر است، باید با این کشور نیز درباره سوریه صحبت کنیم. اسد هم نقش آفرین است، نمی‌توانیم بگوییم اسد باید برود. وی پیروز جنگ شده است. ما دو هزار نفر نیرو به این کشور فرستاده ایم که امکان بروز درگیری با نیرو‌های روس و ایرانی و شروع جنگ بزرگ درگیری وجود دارد و من گمان نمی‌کنم مردم آمریکا خواهان جنگ بزرگ دیگری در خاورمیانه باشند.

وی درباره هشدار پنتاگون درباره وجود ده هزار داعشی در سوریه گفت: به نظر من درباره این آمار اغراق شده است، کسی آمار درستی ندارد و ممکن است این شمار افراط گرا در ادلب وجود داشته باشد که سوری ها، ترک‌ها و کرد‌ها آن‌ها را محاصره کرده اند و گمان نمی‌کنم راه به جایی ببرند.

سناتور آمریکایی گفت: سوالی که من می‌خواهم بپرسم این است که چرا باید جوانان آمریکایی جان خودشان را دستشان بگیرند؟ آیا مردم آنجا عاجز از انجام هر کاری هستند؟ مساله اینجاست، در نهایت این مسلمانان هستند که باید امنیت سرزمین‌های اسلامی را به دست بگیرند، آمریکایی‌ها آنجا هستند، ممکن است کسانی به دست ما کشته شوند از دیدگاه آنها، جنگی مذهبی شروع شده است و کفار برای گرفتن سرزمین‌های آنان هجوم آورده اند. برای هر یک نفری که ما می‌کشیم، صد نفر با همان باور تولید می‌شود و این روش نمی‌تواند ادامه یابد. این خود مسلمانان هستند که باید پا پیش بگذارند و این آشوب را بخوابانند.

وی گفت: درباره کرد‌ها و آینده آن‌ها با دولت اسد هر گونه احتمالی وجود دارد. باید به این مساله توجه کنیم که اسرائیلی‌ها با روس‌ها وارد گفتگو شده اند. ما نمی‌توانیم با روس‌ها گفتگو کنیم، چون فضای سیاسی آمریکا چنان لگام گسیخته شده است که کسی با روس‌ها وارد گفتگو نمی‌شود. باید با روس‌ها گفتگو کنیم، زیرا روس‌ها ده‌ها سال است که در آنجا پایگاه داشته اند. احمقانه است که بگوییم، چون آن‌ها در انتخابات ما مداخله کرده اند، ما هم با آن‌ها گفتگو نمی‌کنیم. بدون گفتگو با آنها، نمی‌توانیم برای سوریه راه حلی پیدا کنیم.