نگرانی ترکیه از عواقب خطرناک خروج آمریکا از برجام

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت: خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام پیامدهای خطرناکی را برای جهانیان رقم خواهد زد. وی همچنین با اشاره به اینکه فرانسه آشکارا از یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) حمایت می کند،به پاریس هشدار داد تا حمایت های خود از این گروه تروریستی را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری 'آناتولی' ترکیه، وزیر خارجه ترکیه در جلسه شورای سیاست گذاری خارجی این کشور مطالب مهمی را مطرح کرد.

چاووش اوغلو درخصوص تحریم ها علیه ایران گفت: امیدواریم آمریکا از تصمیم خود برای خروج از توافق هسته ای با ایران و تحریم این کشور دست بکشد.

وی افزود: این تصمیم آمریکا، دنیا و کشورهای اروپایی را با نگرانی های زیادی رو به رو کرده است، ما در این خصوص به آمریکا اعلام کردیم که خروج از توافق هسته ای هیچ سودی برای هیچ کس نداشته و نتایج خطرناکی را برای جهان درپی خواهد داشت.

چاووش اوغلو خاطرنشان کرد که امیدواریم آمریکا از طریق گفت وگو مشکلات خود با ایران را حل و فصل کند،وی همچنین از آمادگی ترکیه برای انجام هر اقدام لازم درجهت حل مناقشات طرفین خبر داد.

چاووش اوغلو امروز علاوه بر نشست شورای سیاست گذاری در جمع تعدادی از خبرنگاران حاضر شد و با تشریح برخی از راهبردهای سیاست خارجی ترکیه گفت: بر هیچ کس پوشیده نیست که فرانسه از یگان‌های تروریستی مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) به صورت آشکارا حمایت می کند.

چاووش اوغلو در ادامه به فرانسه هشدار داد تا هرچه سریع تر حمایت های خود از یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) را متوقف کند.

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت: ما هیچ اطلاعی از ارسال نیروهای جدید فرانسوی به سوریه برای حمایت از یگان های کرد در اختیار نداریم ولی چنانچه آنها قصد دارند با ماندن در ترکیه از (ی.پ.گ) حمایت کنند باید به فرانسوی ها اعلام کنم که این موضوع هیچ کمکی به هیچ کس نخواهد کرد.

پیش تر «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه، نسبت به تصمیم «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا مبنی بر خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه، عمیقا ابراز تاسف کرده بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته در توئیتی خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را اعلام کرد.

پس از اعلام این خبر از سوی ترامپ و تماس وی با اردوغان، ریس جمهوری ترکیه تهدیدهای خود علیه «نیروهای دموکراتیک سوریه» (یگان های مسلح کُرد) را از سر گرفت و قول داد که به نیروهای آمریکایی آسیبی نرسد.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه دیدار با خبرنگاران به موضوع عملیات در شرق فرات اشاره ای کرد و گفت: آنکارا قصد دارد تا در سریعترین زمان ممکن ارتش خود را وارد مناطق شرق فرات در شمال سوریه کند.

وی تاکید کرد، زمانی که اعلام کرده ایم در آینده نزدیک وارد سوریه خواهیم شد، یعنی این تصمیم را عملی خواهیم کرد.

چاووش اوغلو افزود: نباید خروج نیروهای آمریکایی از این مناطق فرصتی برای «یگان های خلق کرد» فراهم کند، بلکه با واشنگتن برای عملیات خروج نیروهای این کشور از سوریه هماهنگی های لازم را انجام خواهیم داد.

وزیر خارجه ترکیه گریزی هم به پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار و منتقد آل سعود زد و گفت: سیاست ما درخصوص این پرونده با تایید و احترام جامعه بین الملل مواجه شد.

وی افزود: ترکیه می کوشد تا این پرونده را برای رسیدگی با کمک چند کشور دیگر به سازمان ملل متحد ارجاع دهد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین با اشاره به تکمیل نشدن پرونده قتل خاشقچی و وجود برخی ابهامات در این خصوص خاطرنشان کرد که جامعه بین الملل کماکان منتظر توضیحات عربستان درخصوص ابعاد این پرونده است.

چاووش اوغلو در نشست شورای سیاست گذاری خارجی این کشور در آنکارا به موضوعات مهم دیگری هم پرداخت.

وی در این نشست به موضوع خرید سامانه اس-400 از روسیه اشاره کرد و گفت: ترکیه بدون نیاز به لغو قرارداد با روسیه می تواند سامانه پدافندی پاتریوت را از آمریکا خریداری کند.

وی افزود: یک سال و نیم پیش به کنگره آمریکا اعلام کردیم که ترکیه نیاز شدیدی به سامانه اس400روسیه دارد و به هیچ وجه از خرید این سامانه دست نخواهد کشید و آمریکا باید با این حقیقت کنار بیاید، زیرا قرارداد خرید اس-400 میان آنکارا و مسکو مدت هاست که به امضا رسیده و نهایی شده است.

وزیر خارجه ترکیه گریزی هم به موضع «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی درخصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه زد و گفت: نتانیاهو سال گذشته با حمایت از همه پرسی استقلال اقلیم کردستان در عراق قصد چند پاره کردن این کشور را داشت، او درخصوص سوریه هم قصد داشت با حمایت از یگان های تروریستی کُرد، سوریه را تقسیم کند.