مردانی که زمان بیشتری را به انجام کارهای خانه میپردازند شادترند، استرس کمتری دارند و کمتر به افسردگی دچار میشوند.

دانشمندان با انجام مطالعات گسترده‌ای متوجه شدند زمانی که پدرها زمانی را صرف انجام کارهای خانه می‌کنند و وقت بیش‌تری را با همسر و فرزندان خود سپری می‌کنند شادترند و از زندگی رضایت بیش‌تری دارند.

محققان متوجه شدند بهترین روش برای کاهش استرس یک پدر این است که بخشی از کارهای خانه را به عهده بگیرد و در این مورد با همسرش همکاری کند. کارهای ساده‌ای مانند اتو کشیدن لباس‌ها، درست کردن صبحانه و کمک به کودکان در انجام تکالیف مدرسه همه می‌توانند تاثیر شگرفی روی روحیه مردان داشته باشد.

محققان امیدوارند این تحقیقات که از آن‌ به عنوان " تعادل کار و زندگی " یاد می‌شود بتواند کارفرمایان را متقاعد کنند تا سیاست‌های خود را در محیط کار تغییر دهند. به این ترتیب شاید مردان فرصت بیش‌تری داشته باشند تا بتوانند تعادل بین کار و زندگی را برقرار کنند و زمان بیش‌تری را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنند.

دکتر کارولین گاترل از مدرسه مدیریت دانشگاه لانکاستر که به مدت ۲ سال در یک سازمان خیریه در حال تحقیقات در مورد خانواده‌های شاغل بوده است در این باره گفت: خانواده‌ها در طول چند دهه گذشته تغییرات زیادی داشته‌اند. نه تنها به این دلیل که امروزه مادران بسیار بیش‌تر از گذشته در فعالیت‌های خارج از خانه شرکت می‌کنند و در درصد زیادی از خانواده‌ها هم پدر و هم مادر هم زمان مشغول به کار هستند، بلکه اکنون دوره‌ای است که والدین ارتباط زیادی با فرزندان خود ندارند.

گاترل و تیم همراهش تحقیقاتی را روی بیش از هزار و ۱۰۰ پدر انجام دادند تا متوجه شوند در دنیای امروز آن‌ها چگونه مسوولیت‌های زندگی و خانه خود را ترکیب می‌کنند. یافته‌های آن‌ها نشان داد درصد زیادی از پدرها خواهان داشتن زمان بیش‌تر برای سپری کردن با اعضای خانواده خود هستند. تقریبا ۸۲ درصد از پدرها عنوان کردند زمان کافی برای گذراندن با اعضای خانواده خود ندارند.

هم‌چنین مطالعات نشان می‌دهد نگاه اجتماعی در مورد نگهداری از کودکان به طور بنیادی در حال تغییر کردند است. جالب این جاست که امروزه تعداد مردانی که معتقدند نگهداری از فرزندان فقط وظیفه مادر است کم‌تر از زنان است. بسیاری از خانواده‌ها با این حقیقت کنار آمده‌اند که مسوولیت نگهداری از فرزندان هم به عهده پدر و هم به عهده مادر است.

این موضوع نشان می‌دهد خانواده‌ها به سرعت در حال تغییر پیدا کردن هستند، اما مشکل این جاست که بسیاری از کارفرماها هنوز نمی‌خواهند این موضوع را باور کنند و در مقابل آن مقاومت می‌کنند.

این موضوع باعثبروز مشکلات بسیار زیادی شده است. از یک سو بسیاری از زنان بعد از آن‌که صاحب فرزند می‌شوند از سوی کارفرمای خود طرد می‌شوند، چرا که این اعتقاد وجود دارد با اضافه شدن فرزندان به یک خانواده، مادر تعهد خود را نسبت کار از دست می‌دهند. اما از سوی دیگر فشارها روی پدر خانواده برای گذاشتن زمان بیش‌تر با اعضای خانواده افزایش پیدا می‌کند، این در حالی است که کارفرماها زمان بیش‌تری را به به این پدران اختصاص نمی‌دهند. به همین دلیل است که عدم تعادل بین کار و زندگی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خانواده‌ها در قرن ۲۱ است.

از سوی دیگر مطالعات نشان می‌دهد امروزه مردان بسیار مضطرب و نگران هستند و فشارهای کاری و اقتصادی از مهم‌ترین دلایل این استرس است. اما نکته جالب این جاست که مردانی که بیش‌تر در فعالیت‌های خانه شرکت می‌کنند و بیش‌تر به همسر خود کمک می‌کنند کم‌تر دچار استرس و نگرانی هستند. میزان شادی و رضایت از زندگی در میان مردان فعال در خانه بسیار کم‌تر است.

تحقیقات نشان میدهد پدران صاحب یک یا سه فرزند بیشتر از پدران دارای دو فرزند مضطرب هستند. دلیل این موضوع آن است که افرادی که تازه پدر شدهاند هنوز آمادگی کافی برای پذیرش مسوولیتهای جدید پیدا نکردهاند. با آمدن فرزند دوم پدران آمادگی پذیرش مسوولیتهای جدید را پیدا کردهاند و به این ترتیب چندان دچار نگرانی نمیشوند. اما زمانی که فرزند سوم پا به محیط خانواده میگذارد، نگرانیهای اقتصادی و کافی نبودن درآمد باعث افزایش استرسها میشود.