ایران بارها در عمل دفاع از حقوق بشر را ثابت کرده است

سیدحسین نقوی حسینی ضمن اشاره به موج عظیم مهاجرت کشورهای جنگ زده ازجمله سوریه به اروپا،گفت:یکی از بحران های اشغال کشورها ،موج عظیم مهاجرتی است که به خودی خود ایجاب می‌کند و اجتناب ناپذیر است.

وی افزود:همانطور که وقتی افغانستان اشغال شد جمعیت مهاجر بسیاری به سمت کشورهای همسایه حرکت کردند،از جمله کشور خودمان که امروز میزبان چند میلیون افغان است که  طبیعی است که این اتفاق، عوارض فرهنگی،اقتصادی،اجتماعی و مسائل خاص خودشان را به همراه دارد.

عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس درادامه مطرح کرد:جمهوری اسلامی با متانت بسیار زیاد،امکانات در اختیار مهاجرین افغان قرار داد؛هم مدرسه و هم دانشگاه در اختیارشان قرار داد؛ شعار دفاع از حقوق بشر هم نمی‌دهد؛اما اروپا هم اینطور نیست.

ایران بارها در عمل دفاع از حقوق بشر را ثابت کرده است

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران درعمل دفاع از حقوق بشر و حقوق همنوع را با  پذیرش مهاجرین افغان و برخی کشورهای همسایه نشان داد:اروپایی که شعار حقوق بشر می دهد و شعار دموکراسی و حمایت از انسانها را می دهد،این جا و در حمایت از مهاجرین باید در عمل آن را نشان بدهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه اروپایی ها اگر نمی‌توانند از پناهجویان استقبال کنند، زمینه‌های بازگشت آنها را فراهم کنند،تصریح کرد:اروپایی ها در سوریه همکاری کنند تا زمینه بازگشت آنها فراهم شود. امکاناتی را  فراهم کرده و کشور را بازسازی کنند تا  آنها به کشور خودشان بازگردند.نمی شود که کشورشان ویرانه باشد و اینجا هم هیچ کشوری تحملشان نکند.

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد:یکی از دلایل خروج آمریکا از سوریه و عراق همین است که هزینه های مسائل سوریه را به گردن کسانی بیندازد که در آنجا با تروریسم مبارزه ،مقابله و نقش آفرینی کردند،ولی این واقعی نیست.اگر این مقابله با تروریسم انجام نمی شد که الان وضع سوریه بسیار اسفناک تر بود و مهاجرت ۲ برابر می‌شد؛بنابراین اروپایی و غربی ها باید از کشورهایی مثل ایران،روسیه و ترکیه و تقدیر و تشکر کنند چراکه مانع  فراگیر شدن بحران سوریه شدند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت:باید حمایت انسانی از مردم سوریه به عمل آید و هر کاری را که لازم باشد برای بازگشت پناهجویان سوری از اروپا و کشورهای همجوار سوریه به وطنشان انجام شود. افزایش پناهجویان بار سنگینی بر دوش اروپاست بنابراین باید هرکاری که می‌توانیم انجام دهیم تا آن‌ها به وطنشان بازگردند.