وزارت دفاع آمریکا: ایران خواهان حکومتی باثبات در افغانستان است

 وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گزارش اخیر خود به نمایندگان کنگره این کشور، اذعان کرد که ایران خواستار ثبات و امنیت در افغانستان است.

طبق قوانین جاری آمریکا، وزرات دفاع این کشور موظف است هر 6 ماه یک بار گزارشی درباره تحولات افغانستان به کنگره ارائه دهد، آخرین گزارش در ماه جاری میلادی به کنگره ارسال شده است.

در گزارش اخیر که  به نقش کشورهای خارجی در افغانستان پرداخته شده، آمده است ایران، چین، و روسیه از بازیگران اصلی در افغانستان هستند و تهران خواستار حکومتی باثبات در این کشور است.

پنتاگون در گزراش خود درباره نقش سازنده ایران در افغانستان نوشته است: «ایران خواهان دولتی باثبات در افغانستان است تا (با حضور آن) اهداف تهران مانند نابودی داعش در افغانستان، پایان‌ دادن به حضور آمریکا و ناتو و توجه به دغدغه‌های ایران مانند حقوق آبی و امنیت مرزی محقق شود».

اما در بخش دیگری از این گزارش، وزارت دفاع آمریکا بار دیگر اتهام رابطه ایران با شبه‌نظامیان طالبان را مطرح می‌کند. پنتاگون مدعی شده است که تهران تلاش دارد همزمان با حکومت مرکزی افغانستان و گروه طالبان همکاری و رابطه داشته باشد.

بنا به گزارش پنتاگون، ایران با «یک راهبرد چند لایه در پی افزایش روابط خود با دولت افغانستان و گسترش سرمایه‌گذاری اقتصادی و تجاری در این کشور است».