انتظار فلاحت پیشه از دولت درخصوص حادثه دانشگاه آزاد

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که دولت باید بعد از حادثه دلخراش سانحه اتوبوس دانشگاه آزاد علوم تحقیقات، عزای عمومی اعلام می‌کرد که عدم رخ دادن چنین اتفاقی به معنای عدم توجه ملی به این موضوع مهمی است که ممکن است در آینده مجددا این اتفاق رخ دهد.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بنده در زمان اتفاق ناگوار در دانشگاه آزاد علوم تحقیقات در ماموریتی در عراق بودم و امروز به ایران آمدم. انتظار داشتم که دولت در موضوع دانشگاه آزاد اعلام عزای عمومی کند، چون عزای عمومی در دنیا وقتی اعلام می‌شود که یک فاجعه‌ای با اثر ملی رخ داده باشد. موضوع دانشگاه آزاد نیز فاجعه‌ای ملی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به شهریه دانشگاه آزاد، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد به طور میانگین هر ترم از یک دانشجوی دکترا ۱۵ میلیون تومان، از هر دانشجوی ارشد به طور میانگین هر ترم پنج تا هشت میلیون تومان و از دانشجوی لیسانس دو میلیون تومان در هر ترم شهریه می‌گیرد. این یعنی که دانشگاه آزاد ایران از گران ترین دانشگاه‌های دنیا به حساب می‌آید و شاید مجموع دارایی‌های منقول و غیر منقول دانشگاه آزاد به هزار هزار میلیارد تومان برسد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: در چنین شرایطی اتوبوس های به کار گرفته شده برای تردد دانشجویان به گونه‌ای است که حتی هزینه لازم برای معاینه اتوبوس‌ها داده نمی‌شود و حتی این اتوبوس‌ها سالانه مورد معاینه فنی قرار نمی‌گیرد که نتیجه‌ آن بروز فاجعه اخیر در دانشگاه آزاد می‌شود. در ایران شرایط به گونه‌ای شده است که بعد از ریختن خون انسان های بی گناه اصلاحاتی در بخش‌هایی صورت می‌گیرد که دیگران مصون بمانند.

وی افزود: این اتفاق در حالی است که هیچ گاه خانواده‌ها غم از دست دادن عزیزانشان را فراموش نخواهند کرد، آن هم در جایی که به عنوان امید خانواده‌ مشغول به تحصیل بودند. مردم با این اخبار ناگوار مواجه می‌شوند که بخش اعظمی از این مشکل به مجلس شورای اسلامی باز می‌گردد.

فلاحت پیشه توضیح داد: نماینده مجلس شورای اسلامی باید به وظایف نظارتی‌شان عمل کرده و نتایج آن را اعلام کنند. با کمال تاسف با هزینه سفر یک نفر به خارج از کشور می‌توان زمینه رضایت یک روستا برای یک سال از جمهوری اسلامی را فراهم کرد و با هزینه سفر یک نفر به خارج از کشور می‌توان امکانات خوابگاهی یک دانشگاه را در حدی ارتقا داد که دانشجویان رضایت داشته باشند.

وی اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما برای یکسری ماموریت‌های خارجی افراد با یکدیگر رقابت می‌کنند، اما در داخل کشور به وظایف نظارتی عمل نمی‌شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ما در کمیسیون امنیت ملی سفرهای نظارتی داشته و بارها هشدارهایی از لحاظ دفاعی و مرزی داده‌ایم. قطعا اگر نمایندگان به وظایف نظارتی‌شان عمل کرده و هشدارهای لازم را بدهند، راحت‌تر می‌توان نسبت به مقصران تصمیم گیری کرد.

فلاحت پیشه در پایان گفت: توقع می رفت دولت بعد از حادثه دانشگاه آزاد اعلام عزای عمومی می‌کرد، چون اتفاق ناگواری بود و عدم اعلام عزای عمومی به معنای عدم توجه ملی به موضوعی است که با این روند شاید باید در آینده منتظر این اتفاقات باشیم، چون مسئولان باور ندارند که عملکرد آنها می‌تواند چه شرایطی را در بعد ملی به وجود آورد.