به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، "یوهانس کول" سفیر هلند در تهران پیش از دیدار با "حسن تاجیک" مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران گفت : پیش بینی می شود که این دیدار یک دیدار معمولی باشد و درباره مسائل مورد علاقه دو کشور صحبت شود و این تنها چیزی است که می توانم بگویم.

وی در پاسخ به این سئوال که به نظر شما موضوع بحثچیست، اظهار داشت: در جریان موضوع بحثنیستم، اما فقط دعوت شده ام، اما پیش بینی می کنم که مسائل مورد علاقه دو کشور مورد بحثو گفتگو قرار گیرد.

وی افزود: دو کشور سابقه ۴۰۰ سال روابط با یکدیگر دارند و به همین خاطر همدیگر را می شناسند و می توانند به راحتی گفتگو کنند و درباره مسائل مورد علاقه و منافع دو کشور صحبت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که " آیا اطلاعاتی در این باره که شماری از کشورهای اروپایی خواستار عدم پیگیری موضوع تحریم نفتی ایران شده اند، دارد یا خیر؟ " گفت: علاقه مند به اعمال تحریم علیه برنامه هسته ای ایران نیستیم، بلکه ترجیح می دهیم به جای اینکه این موضوع به اعمال و فشار بیشتر کشیده شود، این کشور با نهادها و موسسات بین المللی کار کند.

کول افزود: البته مسئله ای وجود دارد و آن این است که باید منتظر بمانیم و ببنیم در دیدار با تاجیک چه مسئله ای مطرح می شود.

وی در این باره که " آیا اطلاعاتی از قطع عرضه نفت ایران به برخی کشورهای اروپایی دارید یا نه؟ " گفت: اطلاعاتی در این باره ندارم اما شاید تاجیک بنده را در جریان این موضوع قرار بدهد.

سفیر هلند در پاسخ به این پرسش که " فکر نمی کنید اکنون زمان مناسبی برای اعمال تحریم نباشد و این فشارها بیشتر متوجه اروپاست تا ایران؟ " اظهار داشت: من سیاستمدار نیستم، بلکه یک دیپلماتم و باید این پرسش را از سیاستمداران بپرسید.

وی پس از دیدار با تاجیک در جمع خبرنگاران گفت: پیام جدی از ایران دریافت کردم و باید به کشورم ارائه دهم و نمی توانم درباره آن صحبت کنم، زیرا این پیام برای وزیر خارجه است.

سفیر هلند افزود: وقتی که پیام دیپلماتیکی به کشوری داده می شود بحثجدی است و او آن را به وزیر خارجه منتقل می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که " احتمال قطع تحریمهای نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران وجود دارد یا نه؟ " بار دیگر گفت: من یک دیپلماتم نه یک سیاستمدار.

همچنین " جرج کابرال " امروز چهارشنبه پس از دیدار با " حسن تاجیک " مدیر کل اروپای غربی وزارت امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران گفت: در این دیدار که یک دیدار معمولی بود، مسائل مورد توجه میان پرتغال و ایران مورد بحثو گفتگو قرار گرفت.

وی افزود: اینجا آمده ام به این خاطر که از من خواسته شده بود، همانطور که می دانید طبیعی است سفیر به عنوان نماینده کشورها باید درباره مسائل منطقه ای و دوجانبه گفتگو کند.

جرج کابرال در پاسخ به این پرسش که " آیا در این دیدار تحریمهای اتحادیه اروپا مورد گفتگو قرار گرفت یا خیر؟ " گفت: تمام آنچه را که باید می گفتم گفتم و جزئیات بیشتر را باید از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بپرسید.

یادآور می شود سفرای ایتالیا، اسپانیا، یونان، پرتغال و هلند امروز چهارشنبه به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران فرا خوانده شده اند تا مراتب اعتراض رسمی کشورمان به آنها ابلاغ شود.