محسن رضایی: امام(ره) از عملیات خبر داشت / قاسم سلیمانی: عملیات کربلای ۴ عملیات اصلی بود، نه فرعی

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در برنامه حالا خورشید حاضر شده بود درخصوص توییت اخیر خود درباره کربلای 4 گفت:‌ هر سال دی ماه با یک داستان تکراری مواجه هستیم که عملیات لو رفته و فرماندهان توجهی به جان مردم نداشتند. ما گفتیم چه کار کنیم که هر سال تکرار می شود.

بنابراین من یک توئیتی زدم که بیایید از یک زاویه دیگر هم نگاه کنید که ما عملیات را تبدیل به فریب کردیم. منتهی از این حرف من یک طور دیگر برداشت شد.

این یک تحلیل پسینی است و ما عملیات کربلای 4 را برای این طراحی کرده بودیم که به جنوب بصره برسیم ولی چون به اهداف نرسیدیم چند ساعت بعد دستور عقب نشینی دادیم. این یک عملیات اصلی بود. 260 گردان نیرو پای کار آورده بودیم ولی چون اوضاع مناسب نشد، 60 گردان بیشتر را وارد نکردیم.

با این اوصاف، 24 ساعت بعد عملیات کربلای 4 را تبدیل به عملیات فریب کردیم، ما دست جوانان حتی آنانی که توهین کردند را می بوسیم. شما از چهره‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور اسم بردید.

خیلی از این افراد باید پاسخ بدهند که ذهن مردم را هر ازگاهی به حاشیه می‌برند در حالی که در شرایط مشکلات اقتصادی باید مشکلات مردم را حل کرد. من در برنامه حالا خورشید قبول کردم حاضر شوم. من برای دفاع از فرماندهان و شهدای جنگ در این برنامه حاضر شدم.

بحث فریب بودن عملیات‌ها و اینکه از کربلای 4 به والفجر 8 تعمیم می‌دهند، درست نیست. ما در کربلای 4 وقتی فهمیدیم که در شرایط خاصی هستیم، تصمیم گرفتیم که عملیات را به یک عملیات فریب تبدیل کنیم. این تبادل هم خیلی مهم بود. در آن زمان تنها راه ما این بود که نیروها از خرمشهر و آبادان به سمت اهواز رفتند. از تبلیغات هم استفاده کردیم و بعد از هر عملیاتی آن را تکرار می‌کردیم. مارش پیروزی می‌زدیم و همان کار را در آن زمان انجام دادیم. این عملیات را همه می‌دانستند.

حتی امام می‌دانستند و شورای عالی دفاع که آقای خامنه‌ای حضور داشتند و آقای هاشمی به همراه آقای روحانی که از بوشهر به سمت منطقه عازم بودند در جریان این عملیات قرار داشتند و در مصاحبه مفصل مرحوم آقای هاشمی هم به این مساله اشاره شده است. ما با مشورت فرماندهان و مسئولان این عملیات را مطرح کرده بودیم و تصمیم درباره کربلای 4 و توقف و انجام و ساعت و زمان و مکان آن جمعی بوده است

روز چهارم عملیات کربلای 4، 991 نفر آمار شهدا را به ما اعلام کردند و 15 روز بعد آمار دقیق تر را 985 نفر اعلام کردند

دستاورد کربلای 5 این بود که قطعنامه 598 به امضا رسید، صدام فهمید نمی‌تواند مقابل ایران دیوار باشد.

اگر کربلای 4 نبود کربلای 5 انجام نمیشد و جنگ تا به امروز ادامه داشت، صدام بر سرکار بود ، اختلاف کویت و عراق شکل نمی‌گرفت. پایان دادن جنگ کمتر از آزادسازی سرزمین‌ها نبود.

سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و از فرماندهان حاضر در عملیات کربلای 4 طی گفتگویی با برنامه تلویزیونی حالا حورشید، گفت: عملیات کربلای 4 عملیات اصلی بود، نه فرعی. مثل عملیات رمضان که ناموفق بود.


 

وی افزود: اجرای عملیات کربلای 4، تصمیم شخصی نبود بلکه تصمیم جمعی از فرماندهان بود. در این عملیات، لشکرهای مهم سپاه حضور داشتند و وقتی مشخص شد که امکان عبور وجود ندارد، عملیات متوقف شد.

بیشتر بخوانید:

فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: عملیات کربلای 5 بسیار پیچیده‌تر از عملیات کربلای 4 بود. تصور دشمن بعد از اینکه ما عملیات کربلای 5 را شروع کردیم و پیروزی بزرگی را که به دست آوردیم و خود را به نزدیک بصره برسانیم، دشمن فکر می‌کرد که عملیات کربلای 4، عملیات فرعی بوده و عملیات اصلی ما کربلای 5 بوده است؛ این تصور در دشمن درست است. اما از دید ما کربلای 4، عملیات اصلی بوده است. دشمن وقتی دید ما کربلای 5 را انجام دادیم و دچار غافلگیری شدید شد، آن وقت دشمن بحث کرد در درون خود که عملیات کربلای 4، عملیات فریب بوده است.

سردار سلیمانی ادامه داد: هیچ جهادی به پاکی جهاد ما نیست؛ ما اگر قرار باشد بحث کنیم، منطق بسیاری داریم برای دفاع از دفاع مقدس.

وی خاطر نشان کرد: جنگ ما مردمی‌ترین و معنوی‌ترین و بی نظیر‌ترین جنگ بوده است. هیچ جهادی به پاکی جهاد ما نیست. فرمایش امام را دیدید که بعضی‌ها را اعلام کردند که ما جنک را ادامه دهیم، امام فرمود ما با کسی شوخی نداریم و در تصمیم جدی هستیم.

فرمانده لشکر 41 ثارالله در عملیات کربلای 4، اظهار داشت: نمی‌توان تصمیم‌گیری جنگ را برای لغو یک عملیات بر مبنای تصور اینکه دشمن عملیات را فهمیده را انجام نداد. شما فکر می‌کنید دشمن عملیات آزادسازی خرمشهر را نمی‌دانست،  فکر می‌کنید نمی‌دانست ما می‌خواهیم عملیات ثامن‌الائمه را انجام دهیم.