به گزارش فارس، علی اکبر ولایتی دقایقی پیش در همایش بازشناسی اندیشههای شهید هاشمینژاد که در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در جوار حرم رضوی برگزار شد، با اشاره به نقش روحانیت در حرکتهای بیداری اسلامی اظهار داشت: هیچ دینی در جهان به اندازه اسلام با محوریت قرآن کریم و تفسیر آن از سوی ائمه به مسائل معنوی و ایجاد فرهنگ بشری و فرهنگ متعالی بشر نپرداخته است.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین سلاح اسلام در پیشرفت و قدرت، تولید معنویت در فرهنگ است، افزود: باید این سلاح را همواره ترویج دهیم چرا که در شرایط حاضر جلوه‌های جدیدی از فرهنگ اسلامی در حال ظهور است و باید در این راستا این سلاح را گسترده‌تر کنیم.

وی خاطر نشان کرد: این خاصیت اسلام در تولید معنویات و محصولات فرهنگی است که موجب شده در طول عمر ۱۴۰۰ ساله خود که با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده در تقابل با فرهنگ‌های دیگر با آنها مقابله کند و دیگر فرهنگ‌ها نیز تحت‌الشعاع فرهنگ اسلامی قرار گیرد.

ولایتی ادامه داد: وقتی اسلام به میدان آمد دیگر فرهنگی توان غلبه و مقابله با آن را نداشت و تحت‌الشعاع قرار می‌گرفت که این موضوع ناشی از همین سلاح قوی تولید معنویات در فرهنگ به ویژه محصولات فرهنگی است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به تحولات فرهنگی ۲۰۰ ساله اخیر گفت: در دوره جدید حمله استعمار به جهان اسلام تنها حمله نظامی نبود بلکه به نوعی فرهنگ غرب را به کشورهای اسلامی آورده است و مقام معظم رهبری نیز در طی زمان پس از پیروزی انقلاب نیز به فرهنگ غرب تحت عناوین تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی اشاره کردند و بارها فرموده‌اند که باید با سلاح فرهنگی پا به این میدان گذاشت چرا که آنها می‌خواهند ساختارهای ضد اسلام و ضد دین را ترویج دهند.

وی با بیان اینکه غرب درصدد فریب افکار جوانان جهان اسلام است، اظهار داشت: آنها با فرهنگ غرب و با زیرکی خواستار این هستند که جوانان ما را فریب دهند و در چنین شرایطی بود که روحانیون و برخی از متفکرین اسلامی پا به میدان مبارزه و مقابله با تهاجم فرهنگی گذاشتند.

وی با بیان اینکه بیداری اسلامی در حقیقت احیای ارزش‌های اسلامی است، تصریح کرد: بیداری اسلامی بازگشت به ارزش‌های اسلامی و احیای این ارزش‌هاست و در جهان اسلام امروز شاهد حرکت‌های فراوانی در راستای حرکت بیداری اسلامی هستیم.

ولایتی در ادامه با اشاره به اثرات مخرب رادیو و تلویزیون‌های فارسی زبان ماهواره افزود: در حال حاضر غرب رسانه‌های فارسی‌زبان بسیاری را برای ترویج فرهنگ خود و فرهنگ ضد دینی ترغیب می‌کند و اگر نتواند از طریق استدلال وارد شود از طریق تحریک غریزه‌های جوانان وارد خواهد شد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان اینکه روحانیت پرچمدار بیداری اسلامی در جهان است تأکید کرد: در جهان اسلام دیدیم که متفکرین اسلامی و روحانیون پرچمدار و مهم‌ترین اصل حرکت بیداری اسلامی در جهان اسلام بودند و مرکز تبلور اندیشه‌های اسلامی نیز حوزه‌های علمیه در جهان اسلام است.

وی در ادامه با بیان اینکه باید همواره نقش روحانیت را در این حرکت‌ها مورد توجه ویژه قرار داد، اظهار داشت: در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی در ایران شاهد نقش پررنگ روحانیت در حرکت‌های بیداری اسلامی بودیم و یکی از نقش‌های تأثیرگذار این حرکت‌ها را نیز شهید هاشمی‌نژاد به عنوان یکی از سران فداییان اسلام در صحنه داشتند.

وی ادامه داد: شهید هاشمی‌نژاد در مشهد مقدس در حوزه علمیه به ترویج بیداری اسلامی و هدایت حوزه به سمت تفکرات امام راحل(ره) نقش پررنگی را ایفا می کرد و بعد از انقلاب نیز پا به پای انقلابیون همراه امام آمدند.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در ادامه با اشاره به جنگ تحمیلی ایران و عراق خاطر نشان کرد: فشارهایی که به ایران در این جنگ‌ها آمد در تاریخ اسلام و تاریخ ایران هرگز دیده نشده بود چرا که در این جنگ در تمام حوزه‌ها تمام جهان به عراق کمک کردند و هر نوع سلاحی را به عراق می‌دادند تا با توان بالا به مقابله با ایران بپردازد که این چنین فشارهایی بر ایران در تاریخ اسلام سابقه نداشت.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری در جهان به اندازه ایران استقلال ندارد، اذعان داشت: جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر اسلام توانسته به استقلال و حکومت برسد و استقلالی که امروز ایران دارد در هیچ کشوری در جهان دیده نمی‌شود و امروز ایران مستقل‌ترین کشور جهان است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بینالملل در خاتمه خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری با نفوذترین شخصیت جهان اسلام هستند و این است که امروز شاهد بازتاب گسترده بیانات ایشان در جهان اسلام هستیم.