ذوق‌زدگی آمریکا از موضع‌گیری فرانسه علیه برنامه موشکی ایران

 «رابرت پالادینو»، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از موضع‌گیری اخیر دولت فرانسه علیه برنامه موشکی ایران تشکر کرده و آن را نشانه‌ای دانسته که دنیا از «تهدید ایران» با خبر شده است. 

پالادینو در توئیتر نوشت: «از بیانیه قاطعانه فرانسه درباره برنامه موشک‌های بالستیک حکومت ایران تشکر می‌کنم. فناوری ماهواره‌بر دقیقاً همان موشک‌های قاره‌پیما سرپیچی از قطعنامه 2231 شورای امنیت به شمار می‌رود. دنیا از اندازه کامل تهدید ایران باخبر شده است.»

روز جمعه سخنگوی وزارت خارجه فرانسه برنامه موشکی ایران را مغایر با قطعنامه 2231 شورای امنیت خوانده بود و از ایران خواتسه بود تمامی فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک را متوقف کند.»

قطعنامه 2231 شورای امنیت 23 تیرماه سال 1394 برای تأیید توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5 در شورای امنیت به رأی گذشته شد و با رأی مثبت 15 عضو این شورا به تصویب رسید. این قطعنامه هر 6 قطعنامه قبلی شورای امنیت علیه ایران، از جمله قطعنامه‌ 1929 که حاوی ممنوعیت‌های الزام‌آور علیه برنامه موشکی ایران بود را لغو کرد. 

در پاراگراف سوم در ضمیمه B از این قطعنامه که به برنامه موشکی ایران مربوط می‌شود اینطور آمده است: «از ایران خواسته می‌شود تا هشت سال بعد از روز پذیرش توافق تا زمانی که آژانس گزارشی مبنی بر تأیید نتیجه‌گیری گسترده‌تر ارائه کند-هر کدام زودتر حادث شود- هیچ فعالیتی با موشک‌های بالستیکی طراحی شده برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای، شامل پرتاب با استفاده از چنین فناوری‌های موشک‌های بالستیک صورت ندهد.»

درباره این قطعنامه دو نکته مطرح است. اول اینکه، همان‌طور که برایان هوک هم اعتراف کرده این قطعنامه بر خلاف قطعنامه قبلی (1929) از لحنی غیرالزام‌آور درباره برنامه و آزمایش‌های موشکی ایران استفاده کرده است و بنابراین، آزمایش‌های موشکی ایران مصداق «نقض» قطعنامه به شمار نمی‌رود.  

 نکته دوم این است در قطعنامه 2231 از ایران خواسته شده هیچ فعالیتی با موشک‌های بالستیکی «طراحی شده برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای» صورت ندهد. معنای این بند از قطعنامه هم این نیست که به ایران توصیه شده از کار با موشک‌هایی که با هدف و نیت قبلی حمل سلاح‌های هسته‌ای تولید شده‌اند، خودداری کند. جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده که هیچ‌کدام از موشک‌های این کشور با این قصد تولید نشده‌اند.

دولت ایران پس از تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت در بیانیه ای اعلام کرد: «توانمندی های نظامی ایران از جمله موشک های بالستیک، منحصرا برای دفاع مشروع هستند. این تجهیزات برای قابلیت حمل سلاح های هسته‌ای طراحی نشده‌اند و بنابراین، خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست‌های آن می‌باشند.»