قاسمی: برای پرتاب ماهواره معطل نظر و خواست دیگران نخواهیم بود

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه به موضوعات مختلف پرداخت.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدا با ابراز تاسف از سقوط هواپیمای بوئینگ 707 که به جان باختن چند تن از هموطنانمان منجر شد، این حادثه را به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت.

ایران مستقل است و طبق موازین بین‌المللی حق استفاده از تمامی فناوری‌ها برای پیشرفت را دارد

قاسمی در ادامه با اشاره به مواضع ضدایرانی مقامات غربی از جمله آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها گفت: اظهارات مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا و همچنین مقامات فرانسوی درباره فعالیت‌های موشکی ایران مواضعی مغلطه آمیز و نابجایی است. ایران مستقل است و طبق موازین بین‌المللی حق استفاده از تمامی فناوری‌ها برای پیشرفت را دارد، اقدامات ایران در این چارچوب است و در این مسیر معطل نظر کشورهای دیگر نخواهد بود. در سالیان گذشته با یک کشور اروپایی در این زمینه توافق کردیم اما متاسفانه یا خوشبختانه آن کشور اروپایی به تعهداتش عمل نکرد و ایران با استفاده از امکانات و دانشمندان بومی خود در این زمینه به مسیر خود ادامه داد. امروز خوشبختانه به موفقیت‌های زیادی در حوزه فضایی رسیده‌ایم و این بحث هیچ منافاتی با قطعنامه‌های سازمان ملل و خصوصا 2231 ندارد، تلاش دیگران در این زمینه مذبوحانه است. ساختار ماهواره‌هایی که در ایران در این زمینه روی آن کار می‌شود با ساختار فنی موشک‌های نظامی متفاوت است و این یک اقدام کاملا غیرنظامی و در راستای مسائل علمی کشور است، برای رصد اقلیمی، بحث‌های علمی و ارتباطات جهانی است.

واکنش به نشست ضدایرانی در لهستان

وی در ادامه با اشاره به نشست ضدایرانی که قرار است ماه آینده در لهستان برگزار شود گفت: وزارت خارجه در قبال اقدام غلط و بی‌جا و شاید خصمانه از جانب از هر کشوری در چارچوب حفظ شئون ملت ایران اقدامات مقتضی را انجام می‌دهد و خواهد داد.

همچنین سخنگو در واکنش به ادعای لهستان که اعلام کرده بود حق برگزاری و میزبانی یک کنفرانس بین المللی را دارد، گفت: من فکر می‌کنم آمریکا و حاکمان ناپخته حاکم بر کاخ سفید سیاست‌های خاصی را در عرصه جهانی، با توجه به مجموعه تحولات جهانی، سیاست‌های جدیدی را آغاز کرده‌اند که یکی از آنها خصومت با مردم و کشور ایران است. آنها سعی کرده‌اند که در روابط ایران و سایر کشورها ایجاد مشکل کنند. و شاید بخشی از هدف آنها ایجاد شکاف و اختلاف در درون اروپاست تا آنها نتوانند به عنوان مجموعه واحد، رو به جلو حرکت کنند. لذا به برخی از کشورها مانند لهستان تکیه کرده و تلاش کرده با ترتیب دادن یک نشست که احساس می کنیم یک حرکت ضد ایرانی در این کنفرانس دنبال خواهد شد این کار را انجام دهند. کادار لهستان به وزارت خارجه احضار شد و اصلا منفعلانه عمل نکردیم و مراتب اعتراض را اعلام کردیم. صحبت هایی در جریان است و شاید در چند روز آینده به یک جمع بندی برسیم و شاید اقداماتی را اتخاذ کنیم. قطعا لهستان این حق را دارد که در کشور خود کنفرانس برگزار کند، اما حق ندارد که در این کنفرانس در جهتی حرکت کند که بر علیه کشوری با سیاست‌های مستقل باشد. این دو کشور روابط دیرینه‌ای دارند و مردم ایران آغوش خود را به روی مردم لهستان در گذشته باز گذاشته‌اند. این نوع برخورد اصلا از دولتی با مشخصات خاص مورد پذیرش نخواهد بود. باید پرسید که چرا اگر موضوعات منطقه‌ای و غرب آسیا در آن کنفرانس مطرح شود، چرا از نماینده فلسطین در آن اجلاس دعوت نشده است و چرا به رفتارهای ددمنشانه و جنایات عظیمی که طی سالیان اخیر در منطقه اتفاق افتاده نمی‌پردازند؟ چرا به فاجعه یمن نمی‌پردازند؟ در روزها و هفته‌های آینده امیدوارم وضعیت روشن‌تری درباره این موضوع داشته باشیم.

اروپا ساختارهای لازم برای تحقق سازوکار‌ ویژه مالی با ایران را ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در  ادامه درباره اقدام احتمالی اروپا درباره SPV (کانال ویژه اتحادیه اروپا برای تسهیل روابط مالی با ایران) و تضاد آن با دیگر اقدامات ضدایرانی کشورهای اروپایی گفت: برداشت ما این است که اروپا علاقه‌مند به نهایی کردن سازوکار است، البته تاخیر زیادی دارد. اروپا نشان داد ساختارهای لازم را به اندازه کافی برای تحقق این ساز و کار‌ جدید ندارد و شدیدا تحت فشار آمریکا است. آمریکا تلاش دارد به هر شکل مانع تحقق این نوع همکاری شود، قطعا ما گله‌مند هستیم و به اتحادیه اروپا تذکر داده‌ایم، ما منتظر آنها نبوده‌ایم و مسیر خود را ادامه‌ داده و می‌دهیم. این ساز و کار آزمونی است تا بتوانیم درباره نوع روابط و سرمایه‌گذاری‌های ایران و اروپا تصمیم لازم را بگیریم. به نظر ما تاخیر آنها زیاد است و ناتوانی آنها را تا حد زیادی احساس می‌کنیم. با این حال هنوز حس می‌کنیم اراده‌ای برای نهایی کردن ساز و کار در اروپایی‌ها وجود دارد، به دلایل مختلفی خیلی از مسائل مرتبط با این ساز و کار را نمی‌توان به صورت علنی بیان‌کرد.

قاسمی همچنین در خصوص ارائه دلیلی از سوی اروپا درباره ساز و کار ویژه مالی گفت: بحث ما با اروپا با توجه به نگاه سیاسی آنها بحث برجام و ساز و کار مالی است. این موضوع تنها مسئله مورد بحث است، هیچ موضوع دیگری نمی‌تواند وارد بحث برجام شود. با اروپا بحث‌های دیگری داشته‌ایم که جای خود دارد، اما برجام و ساز و کار مالی مستقیم و غیرمستقیم به موضوع دیگری مرتبط نیست. واقعیت این بود که ساز و کار SPV که در ابتدا آسان می‌نمود با مشکلات و پیچیدگی‌های زیادی مواجه شده است که با اراده‌ طرفین پیش برده شد اما در هنگامی که تصور می‌شد به نتیجه برسد به نتیجه نرسید. اگر به این نتیجه برسیم که در انتهای راهی نشدنی و بن‌بست رسیده‌ایم سیاست‌ها و اقدامات خود را با شفافیت با مردم ایران مطرح می‌کنیم. روند پیچیده است و اراده وجود دارد، ناامید نیستیم اما گلایه‌مند هستیم.

وی در خصوص تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران و همچنین احضار چندین سفیر اروپایی به وزارت خارجه در تهران گفت: دیپلمات‌های کشورهای مختلف هر روز به وزارت خارجه آمد و شد می‌کنند و با کشورهای اروپایی هم تعامل داریم و در تماس هستیم. آنچه مد نظر شماست دیدار سه سفیر و سه کاردار اروپایی است که در وزارت خارجه دیداری داشتند و گفتگوهایی درباره تحولات و اتفاقایی که در حوزه اروپا و ایران وجود داشته صورت گرفته و طرف ایرانی هر آنچه که لازم بوده و باید بر اساس منافع و مصالح مطرح می‌کرده، مطرح کرده و نهایتا این ملاقات انجام شده و پایان پذیرفته است.

قاسمی درباره تحریم‌های اروپایی و موضوعات مطرح شده در جلسه فوق گفت: درباره چند موضوع در این دیدار صحبت شده و طرف ایرانی پاسخ لازم را داده و اقدام طرف اروپایی در اعمال این تحریم، اقدامی غلط و غیر قابل قبول بوده و ما این را اعلام کرد‌‌ه‌ایم. حق ایران برای عکس العمل های لازم در قبال این اقدام محفوظ است و قطعا این حرکت را بی پاسخ نخواهیم گذاشت و اقدامات لازم بعمل آمده و بعمل خواهد آمد.

سفر ظریف به عراق برخلاف مقامات برخی کشورها مخفیانه نبود

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفرهای خارجی مقامات سیاسی کشورمان گفت: بیشترین سفرهای ما در منطقه، همسایگان و‌ کشورهای پیرامونی بوده چه در سطح رئیس جمهور و چه وزیر خارجه، اما بسیاری از سفرهای روحانی در حوزه آسیا بود که بالغ بر 20 عدد بود. سفر 4 روزه ظریف به عراق برعکس سفر برخی مقامات خارجی، در شب و‌ مخفیانه انجام نشده و شامل دیدار از مناطق مختلف از شمال تا جنوب عراق است.

وی در ادامه گفت: از نظر ما، سفر ظریف به هند سازنده و‌ همراه با تفاهمات جدید برای همکاری‌های جدید در دوران جدید بود، امیدواریم بتوانیم با هند کار و‌ همکاری بیشتری داشته باشیم.

سخنگو درباره دلایل عدم سفر روحانی به عراق در سال‌های اخیر گفت: شرایط عراق همواره ویژه بود، روابط ما گسترده بود و در سطوح مختلف به صورت دائم رفت و آمد وجود داشته است. تفاهم‌های زیادی صورت گرفته و‌ کارهای بررگی انجام شده است. عراق یکی‌ از بزرگترین بازارهای صادراتی غیرنفتی ایران است، در زمان لازم قطعا آقای روحانی در صورت لزوم سفر به عراق خواهند کرد، تصور نمی‌کنم در گذشته مانع یا موانعی برای انجام این سفر وجود داشته است.

سخنگو درباره ارز مبادله‌ای با عراق هم گفت: همانگونه که منتظر SPV نماندیم و دنبال کار و‌ همکاری با سایر کشورها بوده‌ایم مشکلی را در رابطه با عراق تصور‌ نمی‌کنم وجود داشته باشد، ساز و کارهای لازم‌ با بسیاری از کشورهای منطقه و‌ خارج از‌ منطقه پیش‌بینی شده است. جزئیات بیشتری ارائه نمی‌شود زیرا دشمنان منتظر‌ هستند تا علیه هر کدام از اقدامات ما عمل کنند.

خبر بازداشت یکی از افسران ناجا در مالزی کذب است

قاسمی همچنین درباره صحت خبر بازداشت یکی از افسران ناجا در مالزی گفت: این خبر کذب است و در ادامه تخریب وجهه نهادها و‌ مقامات ایرانی است. در چارچوب جنگ روانی علیه ایران سردار درویشی رئیس صندوق تعاون ناجا که شایعه درباره ایشان مطرح شده هرگز سفری به مالزی نداشته و این خبر کذب و دروغ است.

دولت افغانستان را از قبل در جریان مذاکره با طالبان گذاشته بودیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره مذاکرات ایران و طالبان گفت: مذاکرات ما با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده است و روابط خوبی بین دولت ایران و افغانستان وجود دارد. ما علاقمند به صلح و ثبات و امنیت در افغانستان هستیم و بارها با مقامات افغانستانی صحبت کرده و آنها را در جریان مواضع خود قرار داده‌ایم. پس از گفتگو با طالبان، بلافاصله با مقامات دولت افغانستان دیدار کرده و آنها را در جریان این گفتگوها قرار داده‌ایم. در مسیر این روند و مذاکرات افغانی-افغانی، حتما محوریت و اساس کار دولت قانونی افغانستان است و هیچ اقدامی را بدون در نظر داشتن دولت افغانستان نمی‌پذیریم. ولی تصور ما این است که این گفتگوها باید انجام شود. ما دولت افغانستان را از قبل در جریان گذاشته بودیم و اطلاع داشتند و بعدا هم اطلاعات لازم را دریافت کردند. این ایران نیست که تنها با طالبان گفتگو و مذاکره کرده است، امروز کشورهای بسیاری با طالبان گفتگو دارند. ما در مسائل داخلی افغانستان دخالت نداریم، آنچه که بیان کردیم راهکارهایی است که فکر می‌کنیم کمک به کشور دوست و برادر افثغانستان است، اما انتهای کار و سرنوشت اقدامات و‌ گفتگوها به خود برادران افغانستانی مرتبط است، سرنوشت افغانستان را مردم افغانستان و‌ نه طرف دیگری تعیین خواهد کرد.

سیاست آمریکا و اسرائیل تخریب زیرساخت‌های جهان اسلام است

سخنگو درباره آخرین وضعیت سوریه و اظهارات مقامات اسرائیلی علیه ایران در ماجرای سوریه نیز گفت: سیاست آمریکا و اسرائیل تخریب زیرساخت‌های جهان اسلام است. آمریکا در منطقه دچار سرگیجه و ناتوانی شده که به بیان سخنان متناقض منجر شده است. آمدن آمریکا به سوریه بی‌جا و غلط بود و هم‌اکنون به حکم جبر تاریخ و‌ مقاومت مردم از آنجا بیرون انداخته می‌شوند. سخنان اسرائیلی‌ها نیز بی‌اساس و‌ کذب است و‌ نوعی فرافکنی برای جبران شکست‌های پی‌در‌پی در منطقه و تداوم جبهه مقاومت در برابر این رژیم است. آمار و ارقام هر چند روز یکبار‌ اسرائیل اگر در جدولی جمع شود و ادعاهای آنها تحلیل شود، فکر می‌کنم آنچیزی که در سوریه مدعی به نابودی شده‌اند عدد و‌ رقم آن بیش از همه زرادخانه‌های منطقه و‌ حتی جهان باشد. این یک دروغ و بلوف از سوی اشغالگران قدس است، ایران در سوریه حضور نظامی ندارد، ما پایگاه نظامی نداریم و بنا به درخواست و دعوت رسمی دولت سوریه حضوری مستشاری در آنجا داریم. پیروزی‌های‌ ارتش و نیروهای دفاعی و‌ مقاومت در سوریه موجب عصبانیت این رژیم اشغالگر شده است.

آمریکایی‌ها تلاش دارند منطقه را با آشوب بیشتری مواجه کنند

بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری خود به اقدامات و سیاست‌های دولت آمریکا در قبال منطقه اشاره کرده و در این باره گفت: سیاست دولت ترامپ و وزیر خارجه آن در قبال منطقه و ایران مشخص است، اقدامات آنها از سر خیرخواهی نیست بلکه تلاش دارند منطقه را با آشوب بیشتری مواجه کنند. سیاست‌های آمریکا در منطقه چیزی جز اقدامات مزورانه و شوم‌ نیست که به ضرر منافع کشورهای منطقه است. خیابان‌ گردی‌های منطقه‌ای پامپئو شامل ضدیت با ایران و بیان اتهام‌های بی‌بنیان به کشورمان است، این یک سیاست شکست‌ خورده است. روزی فرا می‌رسد که نه خبری از پامپئو باشد و‌ نه دیگری، اما ایران و‌ ملت آن با اقتدار در منطقه حضور خواهد داشت.

واکنش به شایعات درباره استعفای ظریف

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به شایعات درباره استعفای ظریف گفت: نام و نشانی از منبع شایعات درباره استعفای ظریف ندارم. مشخص است جنگی روانی علیه ایران آغاز شده و هدف تضعیف ایران است. این وضعیت نیازمند هوشیاری بیشتری در فضای رسانه‌ای و‌ مجازی است. چنین خبری دروغ است و ظریف همان هنگام که در هند بود، این بحث مجددا توسط کسانی منتشر و تکذیب شد، اما نهایتا هدف کینه‌توزان برخورد با شخصیت‌های ملی است. در انتهای هفته گذشته شاهد تعدادی از این شایعات بودیم که این تحلیل را به ما می‌داد که حتی برخی از سوداگران اقتصادی با انتشار این شایعات به دنبال اثرگذاری بر اقتصاد کشور در کنار اقدامات ضدایرانی آمریکا علیه وضعیت اقتصادی و‌ معیشت‌ کشور‌ بودند.

وی درباره خبر دیروز علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره طراحی سوخت مدرن 20 درصدی گفت: ما تاکنون به برجام متعهد بوده و تمامی تعهدات خود را انجام داده‌ایم، اینکه در آینده چه تصمیمی بگیریم به آینده و به نقش و عملکرد طرف‌های مذاکره‌کننده ما در برجام و تعهداتی که باید انجام می‌داده‌اند بستگی دارد. تصمیمات در این حوزه توسط هیئت عالی اتخاذ می‌شود و‌ وزارت خارجه به صورت مرتبط وضعیت را رصد کرده و‌ به هئیت گزارش می‌دهد.