عراق همچنان به کمک همسایگان خود از جمله ایران نیاز دارد

آلاء طالبانی، عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق با تأکید بر اینکه عراق نمی‌خواهد عرصه نزاع‌های منطقه‌ای باشد گفت: «در دیدار با وزیر خارجه آمریکا تأکید کردیم عراق آنگونه که در مبارزه با داعش به همسایگان خود از جمله ایران نیاز داشت در مرحله پس از داعش نیز به آن‌ها نیاز دارد.»

آلاء طالبانی در گفتگو با شبکه تلویزیونی الحدث، در مورد تحرکات دیپلماتیک اخیر در منطقه و به ویژه در عراق پس از سفر وزیر خارجه آمریکا گفت: «همه نهاد‌ها و زیرمجموعه‌های حکومت عراق از جمله ریاست جمهوری و نخست‌وزیری از این تحرکات دیپلماتیک و سیاسی و حضور شمار زیادی از هیئت‌ها و شخصیت‌های عالی رتبه در بغداد خشنود هستند. این دیدار‌ها و سفر‌ها در حالی صورت می‌گیرد که ما در عراق تقریبا موفق شده ایم دولت جدید را تشکیل دهیم، انتخابات پارلمانی به انجام رسیده است، از جنگ علیه داعش پیروزمندانه خارج شده ایم و خاک عراق از وجود آن پاک شده است.»

وی افزود: «این تحرکات و رفت و آمد‌های سیاسی به لحاظ معنوی برای عراق بسیار حائز اهمیت است، اما بدون شک سفر هیئت‌ها و شخصیت‌های عالی رتبه منطقه‌ای و بین المللی دارای معنایی فراتر است و بخش اقتصادی، تقویت روابط و توسعه و تکامل اقتصاد را شامل می‌شود. عراق پس از شکست داعش وارد مرحله بازسازی شده است و ما نیازمند این سفر‌ها و تحرکات دیپلماتیک و تقویت روابط اقتصادی با همه کشور‌های همسایه هستیم و در این مسیر، اردن و ایران و ترکیه برای ما دارای اهمیت هستند. از سوی دیگر تحرکات منطقه‌ای و سفر ناگهانی رئیس‌جمهور آمریکا و مسئله خروج نظامیان این کشور از سوریه همه و همه دارای معانی خاصی هستند.»

عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق گفت: «من در نشست‌ها با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران حضور داشتم. پمپئو در دیدار‌های خود تأکید کرد ما در جنگ علیه داعش از عراق حمایت کردیم و در مقابل محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق نیز اظهار داشت بازگشت آوارگان عراقی یکی از اولویت‌های مهم دولت عراق برای برقراری ثبات است، چرا که ثبات فقط به معنای ثبات امنیتی نیست و در حال حاضر دو میلیون و نیم عراقی در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند و باید به مناطق خود بازگردند و این مسئله نیازمند حمایت بین المللی است.»

نماینده پارلمان عراقی ادامه داد: «ما همچنین درباره روابط دو جانبه گفتگو کردیم و پمپئو صراحتا اعلام کرد آمریکا از حضور و نفوذ ایران در عراق ناخشنود است. پاسخ ما نیز این بود که تعامل عراق با ایران و همه همسایگان خود بر اساس تقویت روابط دو جانبه است. در مورد شبه نظامیان مسلح وابسته به ایران یا گروه موسوم به سازمان بسیج مردمی نیز باید بگویم این گروه اکنون به بخشی از منظومه دفاعی عراق تبدیل شده است و در پارلمان عراق نیز قانونی در خصوص آن تصویب شده است. به هیچ عنوان منظور پمپئو از حضور ایران در عراق، شبه نظامیان و گروه‌های مسلح عراقی نبود بلکه او از حضور مستقیم ایران نگران بود و آمریکایی‌ها تصور می‌کنند این حضور تهدیدی برای عراق و منطقه محسوب می‌شود. پاسخ ما در این خصوص واضح بود و گفتیم عراق نیازمند حمایت همه کشور‌های همسایه است و آنگونه که این کشور‌ها در مبارزه با داعش ما را کمک کردند در زمینه بازسازی و تقویت اقتصاد و بازگشت قدرتمندانه عراق به عرصه تحولات منطقه نیز به کمک همسایگان نیاز دارد.»

عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق تاکید کرد: «حکومت عراق و همه نهاد‌ها و زیر مجموعه‌های آن به هر شخصیت سیاسی که به عراق سفر می‌کند صراحتا اعلام می‌کند عراق نمی‌خواهد به عرصه نزاع‌های منطقه‌ای تبدیل شود. این رویکرد و دیدگاهی است که همه عراقی‌ها به آن معتقد و پایبند هستیم. به نظرم سفر یک مقام عالی رتبه مثل پادشاه اردن به بغداد می‌تواند پاسخگوی همه این سؤال‌ها و نگرانی‌ها در مورد تبدیل نشدن عراق به عرصه نزاع منطقه‌ای باشد. سفر پادشاه اردن به عراق حامل پیام بسیار مهمی است و این سفر در یاد و خاطره همه عراقی‌ها باقی خواهد ماند و دارای ارزش و اعتبار ویژه‌ای است. پادشاه اردن اولین رهبر و شخصیت سیاسی عربی است که پس از آزادسازی عراق از دست داعش به بغداد سفر می‌کند. این سفر در مجموع دومین سفر ملک عبدالله به عراق بود و او به گمانم ۱۱ سال پیش در سال ۲۰۰۸ به عراق سفر کرده بود. پادشاه در این سفر گفت: من به همه عراقی‌ها به یک چشم نگاه می‌کنم و ما با همه عراق هستیم و می‌خواهیم همراه همه عراقی‌ها بمانیم. نباید فراموش کنیم در ماه دسامبر گذشته دیدار مهمی بین نخست‌وزیر اردن و عراق صورت گرفت و بین دو کشور همکاری و هماهنگی عالی امنیتی در زمینه مبارزه با تروریسم و همکاری‌های اقتصادی و سیاسی و منافع مشترک در منطقه وجود دارد.»

طالبانی در مورد جزئیات سفر وزیر خارجه ایران به عراق نیز گفت: «وزیر خارجه ایران نیز در سفر خود و دیدار با مسئولان عراقی حامل پیام واضحی بود و گفت ایران از همه ملت عراق در مقابل تروریسم و داعش دفاع کرده است و در هیچ منطقه‌ای بین شیعه و سنی و کُرد تبعیض قائل نشده ایم. وی افزود ما در مقابله با داعش از عراق دفاع و حمایت کردیم و در عرصه بازسازی و تأمین امنیت نیز به حمایت‌های خود ادامه خواهیم داد. در سفر ظریف به بغداد همچنین پرونده مناطق مرزی و پرونده آب و رود شط العرب (اروند رود) مورد بررسی قرار گرفت. در مورد ایجاد مناطق آزاد صنعتی و گسترش مبادلات اقتصادی و تجاری بین عراق و ایران نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت. در حال حاضر عراق در زمینه گشایش اقتصادی به همه کشور‌ها چشم دارد، مثلا اردن برای ما دارای اهمیت است و ما مرز مشترکی با این کشور داریم و هماهنگی و همکاری گسترده‌ای بین دو کشور وجود دارد، ولی هیچ کشوری جایگزین کشور دیگری نخواهد شد. سیاست ما بر این است که عراق به همه این کشور‌ها نیاز دارد، ما با ایران و ترکیه هزاران کیلومتر مرز مشترک داریم و از سوی دیگر کویت و عربستان نیز در زمینه مبادلات و همکاری‌های اقتصادی برای ما حائز اهمیت هستند.»

وی در پایان گفت: «در اینجا باید به نکته مهمی اشاره کنم، لودریان وزیر خارجه فرانسه هفت بار به عراق سفر کرده است، چهار بار به عنوان وزیر دفاع و سه بار به عنوان وزیر خارجه. او در دیدار با رئیس و کمیسون روابط خارجی پارلمان گفت: سفر کنونی من به عراق با سایر سفر‌ها تفاوت دارد چرا که عراق در حال حاضر پیروز از جنگ خارج شده و امنیت خود را بازیافته است و من در سفر خود به کشور‌های منطقه و دیدار با مقامات این کشور‌ها مشاهده کردم که همه آن‌ها اکنون با دید متفاوتی به عراق نگاه می‌کنند و معتقدند عراق می‌تواند محور ثبات و نقطه آغاز جدیدی برای منطقه باشد.»