ادعای جدید بولتون درباره برنامه هسته‌ای ایران

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به گزارش ادعایی موسسه علوم و امنیت بین‌الملل اشاره کرد و نوشت: "ایران در گذشته اطلاعات ناقص و جعلی درباره برنامه هسته‌ای‌اش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داده است."

بولتون در این توئیت آورده است: رئیس جمهور (آمریکا) حق داشت به توافق وحشتناک با ایران پایان دهد. فشار بر ایران برای توقف جاه طلبی هسته‌ای‌اش افزایش خواهد یافت.

موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در گزارش خود به قلم دیوید آلبرایت، کارشناس مسائل هسته‌ای، اولی هاینونن بازرس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فرانک رابیان و آندره استریکر مدعی شده بود: اسناد به دست آمده از آرشیو هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که یک سایت هسته‌ای سابق در ایران تحت پروژه 110 در طرح عماد تاکنون کشف نشده بود و این طرح درباره توسعه و تولید تسلیحات هسته‌ای بوده است.

همچنین در این گزارش ادعا شده است که هدف از این سایت ایجاد تاسیساتی برای تولید اورانیوم برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای بوده است تا نیاز قدیمی ایران را برای دسترسی و غنی‌سازی اورانیوم برای تولید سلاح هسته‌ای تامین کند.

موسسه علوم و امنیت بین‌الملل در گزارش خود از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد تا سایت‌ها، تاسیسات، مکان‌ها و مواد مرتبط با این فعالیت‌ها را راستی‌آزمایی و ایران را ملزم به همکاری با تحقیقات مربوطه کند.

به گزارش ایسنا، این ادعای جدید در حالی پس از گذشت سه سال از زمان اجرای برجام مطرح می‌شود که یکی از شروط اجرای این توافق، گزارش نهایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مسائل کنونی و باقیمانده درخصوص برنامه هسته‌ای گذشته ایران بود. آژانس در این گزارش که پیش از آغاز اجرای برجام منتشر شد، تائید کرد که هیچ شواهدی دال بر وجود انحراف در مواد و برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

به نظر می‌آید آمریکایی‌ها بازهم سعی دارند در این برهه زمانی و در ادامه تلاش‌هایشان برای افزایش فشار بر ایران به نبش قبر مسئله‌ای بپردازند که سوالات پیرامون آن چندین سال است حل شده و پرونده مربوط به آن نیز بسته شده است.