تدارک اروپا برای تحریم ایران

خبرگزاری رویترز روز جمعه جزئیات تازه‌ای از دیداری که حدود ۱۰ روز پیش در تهران میان دیپلماتهای اروپایی و ایران برگزار شده ارائه کرد و با توجه به قصد این کشورها برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نوشته مواضع آنها به سمت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا متمایل شده است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه جزئیات دیگری به همان خبر قبلی خود اضافه کرده است.

براساس جزئیات تازه رویترز، یک دیپلمات اروپایی درباره روند مذاکرات دیپلماتیک با ایران گفت: نوعی ناامیدی بین بریتانیا، فرانسه و آلمان بعد از فاز اول دیپلماسی با ایران به وجود آمده است. ما فکر می‌کردیم که می‌توان در حوزه‌های مختلف با ایران وارد مذاکره شد.

رویترز با اشاره به اجرایی نشدن وعده اروپا درباره ساز و کار ویژه مالی(SPV) که قرار بود بعد از خروج آمریکا از برجام برای تسهیل مقابله با تحریمها ایجاد شود گزارش داد؛ ایران معتقد است که اروپا قادر نیست ادامه برجام را تضمین کند و کشورهای اروپایی را متهم می‌کند که (از وعده های خود) پا پس کشیده‌اند. 

رویترز براساس اسنادی که مشاهده کرده گزارش داد، ماه مارس سال 2018 کشورهای اروپایی شامل فرانسه، آلمان و انگلیس برای متقاعد کردن «دونالد ترامپ» به ماندن در توافق هسته‌ای، پیشنهاد توقیف داراییها و ممنوعیت سفر برای مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شرکتها و گروههای تجاری که در برنامه موشکی ایران دخیل هستند، را به واشنگتن ارائه کرده بودند. 

سه دیپلمات اروپایی می‌گویند که اقدامات و تدابیر مشابه پیشنهاد قبلی اکنون آماده است. 

یک دیپلمات ارشد اروپایی در این زمینه گفت: ما ترجیح می‌دهیم که این اقدامات (تحریم) را اتخاذ نکنیم اما نیاز است که آنها (ایران) تلاش برای کشتن افراد را در قلمرو ما متوقف کنند و در سه سال گذشته نیز آنها برنامه موشکی خود را توسعه داده‌اند. 

پلیس دانمارک آبان‌ماه سال جاری بدون ارائه هیچ مستنداتی عوامل منتسب به ایران را به حمله به یک فرد در خاک این کشور متهم کرد. ایران قویاً این ادعا را تکذیب کرده است. دولت فرانسه نیز پیش از دانمارک چنین ادعایی را مطرح کرده بود.

رویترز به نقل از دیپلماتهای اروپایی می‌گوید که همه 28 عضو اتحادیه اروپا با اتخاذ این تدابیر موافق هستند. 

چهار دیپلمات اروپایی در این زمینه گفته‌اند که «فدریکا موگرینی»، که از بانیان اصلی برجام است، نگران این مساله است که اتخاذ فوری این تدابیر به فروپاشی کامل توافق هسته‌ای بینجامد. 

براساس این گزارش، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اقدامی کم سابقه قصد دارند روز 21 ژانویه یک بیانیه مشترک درباره مداخله ایران در منطقه و درخواست برای پایان دادن به آزمایشهای موشکی صادر کنند. اما دیپلماتها می‌گویند که موگرینی به دنبال این است که اول سازوکار مالی ویژه ایجاد شود. 

با این حال یک مقام اتحادیه اروپا هرگونه شکاف بین موگرینی و دولتهای اتحادیه اروپا را رد کرده و گفته، بیانیه به محض اینکه ساز و کار مالی راه بیفتد منتشر خواهد شد. 

رویترز به نقل از همین دیپلماتهای اروپایی گزارش داد که کشورهای اروپای شرقی به دلیل تهدید روسیه و دریافت تضمینهای امنیتی ممکن است بیشتر به سمت آمریکا متمایل شوند. 

این دیپلماتها همچنین می‌گویند که برگزاری نشست ضد ایرانی به میزبانی لهستان می‌تواند منجر به شکاف بین کشورهای اروپای غربی و اروپای شرقی شود. 

رویترز در ادامه نوشت، فدریکا موگرینی در این نشست حضور نخواهد یافت و هنوز مشخص نیست که فرانسه، انگلیس و آلمان در چه سطحی در این نشست شرکت کنند. 

یک دیپلمات اروپایی در این زمینه می‌گوید حضور در این نشست خطرهایی دارد. درحالیکه ما فکر نمی‌کنیم که ایران از برجام خارج شود، ما نیاز نداریم که آنها را به سمت عمیقتر شدن یک مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه هل دهیم.