ادعای کارشناسان سازمان ملل درباره ایران و یمن

یک هیئت کارشناسی سازمان ملل در گزارشی جدید مدعی شده است که ایران به‌طور غیرقانونی به یمن سوخت ارسال می‌کند تا به حوثی‌ها کمک کند با فروش این سوخت هزینه جنگ خود را تامین کنند. همچنین هر دو طرف در این جنگ در حال نقض قوانین بین‌المللی هستند.

در این گزارش 85 صفحه‌ای که روز جمعه در اختیار شورای امنیت سازمان ملل قرار داده شده و آسوشیتدپرس به آن دسترسی پیدا کرده، آمده است که اکنون یمن با یک فاجعه انسانی روبرو است و به نظر می‌آید که هیچ نشانه‌ای از پیروزی هیچ یک از طرف‌ها دراین جنگ وجود ندارد.

جنگ یمن از سال 2014 پس از آنکه حوثی‌ها توانستند کنترل پایتخت را به عهده بگیرند و دولت عبد ربه منصور هادی را برکنار کنند شروع شد و با حملات هوایی عربستان علیه این کشور ادامه یافت.

به گزارش ایسنا، ادعای کمک نظامی و مالی ایران به حوثی‌های یمن پیش از این نیز از سوی کارشناسان سازمان ملل مطرح شده است اما مقامات کشورمان همواره ضمن رد این ادعاها برای کمک به پایان جنگ و توقف فاجعه انسانی کنونی در یمن اعلام آمادگی کرده و عربستان و غرب را برای حمایت از تجاوزات سعودی‌ها به یمن برای وضعیت فاجعه‌آمیز مردم بی‌گناه یمن مقصر دانسته‌اند.