مجمع تشخیص به اختلافات مجلس و شورای نگهبان درباره CFT ورود کند

مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارج مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مصوبه ای که امروز مجلس درباره CFT داشت بسیار مهمی بود.

وی افزود: این مصوبه در حقیقت کاری که مجلس از حدود یکسال قبل شروع کرده بود را تمام کرد. هم دولت ،‌هم مجلس و هم شورای نگهبان در مورد چهارلایحه مربوط به اف ای تی اف نظر خود را دادند و دو لایحه یعنی مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم در سه نهاد مذکور و حتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین و تکلیف شد.

وی افزود: دو موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز باقی مانده است که یکی از آنها پالرمو (مبارزه با جرایم سازمان یافته ) و همچنین موضوع سی اف تی است که به نظر می رسد دولت شورای نگهبان و مجلس نظر خود را گفته اند و صرفا مجمع تشخیص باید نظر نهایی را بدهد.

کواکبیان عنوان کرد: امیدواریم مجمع حتی با برگزاری جلسه فوق العاده زودتر در این دو مورد نظر دهد ضمن این که ما به عنوان مجلس معتقدیم مجمع صرفا برسر اختلافات بین مجلس و شورای نگهبان باید ورود کند و نمی تواند قانونگذاری جدید کند یعنی همان اختلافاتی که مطرح بود را باید بررسی کند.

وی ادامه داد: چندین جلسه در کمیسیون اشکالات شورای نگهبان مورد بحث قرار گرفت که بعضی از آنها از سوی  امنیت پذیرفته و اصلاح شد و در مواردی هم بر نظر خود اصرار کرد که به صحن علنی آمد و امروز مجلس نیز به آن رای داد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که شورای نگهبان ،‌مجلس و دولت در مورد این چهارموضوع کاری ندارند و فقط مجمع تشخیص باید نظر دهد و با مصالحی که تشخیص می دهد منافع ملی را در نظر بگیرد.

وی در خاتمه گفت: فکر می کنم با توجه به جو کلی مجمع تشخیص این دو مورد نیز در مجمع تصویب شود در غیر این صورت بزرگان باید تصمیم بگیرند که چه برخورد باید در مورد اف ای تی اف داشته باشیم.