زاکانی: از مصباح برای انتخابات هزینه نشود

به گزارش مهر، علیرضا زاکانی رئیس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان شنبه شب در مناظره با حجت الاسلام قاسم روانبخش عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی که در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد با اشاره به حضور نیروهای انقلاب در انتخابات مجلس نهم گفت: نیروهای انقلاب باید در جهت دفاع از گفتمان انقلاب اسلامی فعالیت کنند و حفظ این گفتمان بسیار لازم و ضروری است، از سوی دیگر باید توجه داشت که پیروزی جبهه انقلاب در انتخابات پیروزی شخص زاکانی یا روانبخش نیست.

زاکانی در ادامه با بیان اینکه ما خودمان را با ولایت می سنجیم، افزود: اصلی ترین اصول برای نیروهای اصولگرا اصل ولایت فقیه است و ما در جمعیت رهپویان نیز از همین زاویه نگاه می کنیم و به این خاطر همواره به وحدت تاکید کرده و می کنیم. هیچ گاه به دنبال سهم خواهی نبوده ایم.

وی تصریح کرد: باید مقابل فتنه، انحراف و فساد ایستاد البته نباید شعار داد بلکه باید در عمل مقابله و مبارزه با این جریان ها را به اثبات برسانیم.

عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان با بیان اینکه اعضای این جبهه همواره به دنبال وحدت در درون جریان اصولگرا بودند، خاطر نشان کرد: در آخرین جلسه شورای مرکزی جبهه متحد که می خواست فهرست قطعی اصولگرایان اعلام شود بنده، آقای فدایی و آقای نادران درخواست کردیم که در فهرست قرار نگیریم تا فضا برای دیگران نیز باز شود.

این فعال سیاسی با اشاره به شکل گیری سامانه وحدت اصولگرایان اظهار داشت: این سامانه پس از شکل گیری نیروهای انقلاب احیا شد چرا که مقام معظم رهبری پس از حوادثکوی دانشگاه گروه ها را فرا خواندند و در آن گروه ها اکثر فعالان سیاسی حضور داشتند و ایشان از این گروه ها خواستند تا برای دفاع از انقلاب اسلامی وارد صحنه شوند که این باعثشد ۲۷ گروه با تفاهم شورای هماهنگی نیروهای انقلاب را تشکیل دهند.

وی خاطر نشان کرد: البته در انتخابات ریاست جمهوری اختلافی برای تعیین نامزدها در شورای هماهنگی بوجود آمد اما در انتخابات مجلس هشتم سامانه ۶ + ۵ طراحی شد. اما همین دوستانی که هم اکنون محور جبهه پایداری هستند در آن سامانه خلاف رویه را در پیش گرفتند و ما همواره به دوستان تذکر می دادیم که رویه ای که در پیش گرفته اید درست نیست.

رئیس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان افزود: در این دوره از انتخابات نیز سازوکار ۸ + ۷ طراحی شد. البته ما مدعی نیستیم که این سازوکار هیچ عیب و ایرادی ندارد اما باید توجه کرد که برای تشکیل چنین سامانه هایی ۹ ماه تلاش شده است و از اکثر دوستان اصولگرا دعوت کردیم تا در این سازوکار قرار گیرند. بر این اساس در همان ابتدا از آقایان صفارهرندی و لنکرانی دعوت شد اما هرندی این دعوت را قبول نکرد و گفت بنده معذوریت دارم و نمی توانم در این سازوکار قرار گیرم.

وی گفت: زمانی که از صفار هرندی و لنکرانی برای حضور در سازوکار اصولگرایان دعوت به عمل آمده بود هنوز جبهه پایداری تشکیل نشده بود اما وقتی که این تشکل اعلام موجودیت کرد باز ما از فعالیت جبهه پایداری استقبال کردیم.

وی گفت: اما دوستان در جبهه پایداری از همان ابتدا بر این باور بودند که رقابت باید درون گفتمانی صورت گیرد چرا که اصلاح طلبان وارد صحنه نشده اند. بر این اساس باید رقابت را درونی کنیم در صورتیکه ما معتقد بودیم که عوامل فتنه و انحراف در صحنه حضور دارند و پول های هنگفتی را برای انتخابات خرج می کنند.

زاکانی همچنین به انتقاد از برخی از عملکردهای جبهه پایداری پرداخت و افزود: دوستان در جبهه پایداری مدام بر ساکتین فتنه تاکید می کردند و می گفتند که نباید از حضور آنان در سامانه وحدت اصولگرایان استفاده شود اما در عین حال ما بنا را بر آن گذاشتیم تا با هم گفتگو کنیم. بارها از اعضای جبهه پایداری دعوت شد اما نیامدند. بنا شد با آقایان کعبی و فدایی گفتگو کنند اما باز نیامدند. جبهه پایداری مدام بر این نکته تاکید می کرد که باید تعداد ما در سازوکار جبهه متحد افزایش یابد. این خود سهم خواهی است.

وی گفت: از سوی دیگر جبهه پایداری ظرفیت خود را ۹ دی اعلام کرده بود در صورتیکه ۹ دی متعلق به امت و ولایت است.

وی خاطر نشان کرد: با این اوصاف بنا شد که آقاتهرانی به جمع حکمیت اضافه شود و ۲ نفر دیگر نیز در اضلاع تشکل های اصولگرا قرار گیرند اما باز دوستان پایداری قبول نکردند.

زاکانی گفت: البته ما از اول می دانستیم بابت غیر ساکتین فتنه هویتی ایجاد می شود که این هویت را جبهه پایداری تعریف کرد. این جبهه مدام بر غیر ساکتین فتنه تاکید می کردند اما آیا تا کنون مواضعی در قبال انحراف اتخاذ کرده اند؟

وی گفت: همچنین جبهه پایداری مدام بر خالص سازی تاکید می کرد اما خالص سازی خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری است.

زاکانی گفت: همین موضوع ساکتین فتنه که جبهه پایداری بر آن پافشاری می کند را اگر به خوبی رصد کنیم متوجه می شویم که بعضی از اعضای جبهه پایداری در زمانی که باید در قبال فتنه اظهار نظر می کردند سکوت اختیار کردند و اینگونه توجیه می کردند که ما در دولت مسئولیت داریم.

زاکانی خطاب به روانبخش گفت: چرا از آیت الله مصباح هزینه می کنید. ما همه به ایشان نیاز داریم شما به گونه ای اظهار نظر کردید که گویا فقط ایشان از شما حمایت می کند ما نیز دیداری با آیت الله مصباح داشتیم و معظم له همان تعاریف و تمجیدهایی را به کار بستند که شما این تعاریف را در خصوص جبهه پایداری بیان کردید.

وی گفت: اگر هر کس آیت الله مصباح را فردی بی بصیرت معرفی کرده اشتباه کرده است. البته شما به گونه ای سخن گفتید که گویا فقط رسانه متبوع شما در خصوص سخنان افروغ در صدا و سیما انتقاد کرد ما نیز در هفته نامه پنجره انتقادات خود را در خصوص مواضع افروغ بیان کردیم.

رئیس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان با بیان اینکه نباید به این راحتی دیگران را متهم به بداخلاقی انتخاباتی کرد گفت: آقای روانبخش از هزینه های انتخاباتی اصولگرایان سخن گفتند. هزینه های جبهه متحد اصولگرایان را اضلاع می پردازند. به همین جهت جبهه پیشرفت و عدالت به عنوان یکی از تشکل های همسو با قالیباف هزینه های خود را پرداخت کرد.

زاکانی گفت: موضوع وقف دانشگاه آزاد مطرح شد بنده و اعضای جمعیت رهپویان در مجلس از همان موقعی که این موضوع در مجلس مطرح شد مخالفت خود را مطرح کردیم. از سوی دیگر آقای روانبخش به موضوع طرح نظارت بر نمایندگان اشاره کردند که باز بنده در مجلس تمام تلاش خود را به کار بستم تا این طرح محقق شود.

وی خاطر نشان کرد: همین دوستان پایداری بودند که آقای لاریجانی را رئیس مجلس کردند و پس از آنکه ایشان رئیس مجلس شد آقای حسینیان پیش ما آمد و رسما اعلام کرد که اشتباه کردیم و بهتر است که تجدید نظر کنیم که بنده به وی گفتم الان دیگر دیر است.

بنابراین گزارش قاسم روانبخش عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در ادامه این مناظره به انتقاد از مواضع زاکانی پرداخت و در پاسخ به اظهارات رئیس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان افزود: برخی از اصولگرایان مدام از سرمایه های صادق محصولی ایراد می گیرند اگر واقعا در زمان تصدی وی در دولت اسنادی دارید آن اسناد را رو کنید.

روانبخش همچنین به انتقاد از عملکرد جبهه متحد اصولگرایان پرداخت و گفت: هزینه های این جبهه از کجا تامین می شود؟ فقط کافیست خیابانهای تهران را نگاه کنید تبلیغات جبهه متحد در اکثر خیابانها دیده می شود این هزینه ها از کجا تامین می شود؟

وی خطاب به زاکانی گفت: حقیقتا آقایان آقاتهرانی، زارعی و حسینیان اصلح از باهنر نبودند چرا آنها را در فهرست قرار ندادید اما باهنر را که به عملکرد او در زمان فتنه انتقادات زیادی وارد است قرار دادید؟

وی گفت: آقای زاکانی یکی از ویژگی های کمیته ۸ + ۷ ولایت پذیری عنوان کردند و ما هم بر جایگاه ویژه ولایت تاکید داریم البته شخصی مانند مشایی در اظهارات خود رسما اعلام کرد که مشایی در ولایت پذیری نمره ۲۰ می گیرد پس همگان بر ولایت پذیری تاکید دارند اما باید آن را در عمل دید.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری گفت: آقای زاکانی مدام بر وحدت تاکید کردند اما به این نکته توجه نداشتند که مقام معظم رهبری بر رقابت انتخابات تاکید کرده اند و ما برای رقابت وارد صحنه شده ایم.

وی خطاب به زاکانی گفت: شما به گونه ای سخن گفتید که گویا شاخص ترین چهره های اصلاح طلب وارد صحنه انتخابات شده اند. آیا راستگو، جلودارزاده و دیگران چهره های شاخص اصلاح طلبان هستند؟

روانبخش با انتقاد از عملکرد جبهه متحد اصولگرایان اظهار داشت: ما آماده ایم بر اساس شاخصه های اصولگرایی که توسط حضرات آیات مهدوی کنی و محمد یزدی منتشر شده است نامزدهای جبهه متحد و جبهه پایداری در تهران را کنار هم قرار دهیم و گروه داوری نیز این نامزدها را بر اساس شاخصه های اصولگرایی ترسیم کنند و اگر یک نفر از فهرست جبهه پایداری بر اساس آن شاخصه ها قرار نگرفت ما حاضریم از طرف جبهه پایداری فهرست اصولگرایان را امضا کنیم.

وی گفت: فهرست جبهه متحد اصولگرایان بر اساس اضلاعی که در این سازوکار تعریف شده اند بسته شد پس می توان گفت این سازوکار شرکت سهامی است.