آیت‌الله مکارم شیرازی: «حوزه» پاسدار انقلاب اسلامی است

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در بیستمین همایش کتاب سال حوزه در سالن همایش مدرسه علمیه دارالشفاء با اشاره به توجه اسلام به مساله علم اظهار کرد: پرداخته شدن به اهمیت قلم از سوی دین اسلام در عصر رسول اکرم(ص) یک امر خارق العاده بود.

وی ادامه داد: براساس روایات مداد علما ارزش بالاتری نسبت به خون شهدا دارد، اسلام برای شهید ارزش زیادی قائل است، اما اگر مداد علما نبود، اسلام و خون شهدا حفظ نمی‌شد.

این مرجع تقلید افزود: رسول اکرم(ص) در روایتی فرمود که علم را پیش از آنکه علما از دست بروند، بنویسید، علمی که نوشته نشود، از بین می‌رود. اینکه انسان آثار مکتوب زیادی از خود برجای بگذارد، توفیق عظیمی است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به ارزش علم اظهار کرد: اهمیتی که اسلام به علم داده، مافوق تصور است.

وی ادامه داد: آمار آثار رسیده به دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه پاسخی است به منفی بافانی که می‌گویند حوزه چه کار کرده، حوزه علمیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در طول چهار دهه اخیر تولیدات علمی زیادی داشته است.

این مرجع تقلید افزود: هر سال آمار تولیدات علمی حوزه بالاتر می‌رود و این نشان می‌دهد که حوزه زنده است و رو به جلو حرکت می‌کند، در زمان آیت‌الله بروجردی حوزه علمیه قم حدود چهار هزار طلبه داشت، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد طلاب این حوزه به ده‌ها هزار نفر رسید.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به لزوم توجه به مسائل جدید در تحقیقات حوزوی اظهار کرد: باید پژوهشگران حوزه در پژوهش‌های جدید به مسائل جدید بپردازند، اسلام برای همه مسائل جواب دارد و این دین جهانی و جاودانه است.

وی ادامه داد: کسانی که اسلام را نشناختند، می‌گویند که احکام اسلام مربوط به یک دوره خاص زمانی است، این افراد اسلام را یک دین عرفی می‌دانند و به خاتمیت رسول اکرم(ص) اعتقاد ندارند، در حالی که احکام اسلام می‌تواند که پاسخگوی مسائل در همه دوره‌ها باشد.

این مرجع تقلید افزود: حوزه استعدادهای فراوانی دارد و می‌تواند کارهای خوب و ارزنده ای را انجام بدهد و انقلاب اسلامی را حفظ کند، انقلاب از حوزه برخاست و حوزه می‌تواند حافظ انقلاب اسلامی باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به لزوم توجه حوزویان به فضای مجازی اظهار کرد: پژوهشگران حوزه تلاش کنند که تحقیقات خودشان را در فضای مجازی منتشر کنند تا افراد بیشتری بتوانند از این تحقیقات استفاده کنند.

وی ادامه داد: پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) در زمینه نشر مکتوب معارف اسلام پیشگام هستند، در حالی که عده ای پس از رحلت رسول اکرم(ص) تلاش کردند که جلوی ثبت احادیث و نشر آن‌ها را گرفتند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: دنیا دین عقلانی می‌خواهد و مکتب تشیع مکتب عقلانیت است و از این مکتب با تمام قوا پاسداری می‌کنیم، حوزه در همه جا پاسدار مکتب تشیع بوده است و خواهد بود.