تجربه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای برای پیروزی «نلسون ماندلا»

موسی نجفی پژوهشگر و کارشناس مسائل سیاسی به نقل خاطره ای از رهبری انقلاب در خصوص دیدار ایشان با نلسون ماندلا و تاثیر پذیری وی از شیوه عملکرد امام راحل پرداخته است که به این شرح است:پنجشنبه شب مورخ ۲۷ دی ماه بعد از نماز مغرب و عشا و با جمعی از اصحاب تاریخ خدمت رهبر عزیز رسیدیم، ایشان ضمن بیان نکاتی در مورد تاریخ به ناگاه برای مثال خاطره ای را از دیدار با نلسون ماندلا بیان فرمودند.

ایشان این گونه عنوان کردند: در دوران ریاست جمهوری در سفری که به آفریقا رفته بودم یک نفر از طرف من به آفریقای جنوبی رفت تا ضمن کسب اطلاع از احوال نلسون ماندلا برای رفع مشکل زندان ایشان نیز تلاش کند.

چندی بعد ماندلا از زندان آزاد شد و در اینجا و همین اتاق با من دیدار کرد البته ملاقات دیپلماتیک و رسمی نبود، ما در دوران اسارتش برای آزادی او تلاش کرده‌ایم برای تشکر آمده بود. در این دیدار من به او گفتم علت موفقیت های امام در پیروزی انقلاب اسلامی ایران این بود که امام این توده‌های مردم را به کف خیابان‌ها کشاند ماندلا این مطلب امام را شنید.

بعدا به کشورش بازگشت و چند ماه بعد خبر راهپیمایی های مردمی در کف خیابان های آفریقا به ما رسید و پیدا بود آن مطلب که از نحوه مبارزه امام گفتیم در او تأثیر زیادی کرده و الگویی مبارزاتی وی شده است این یک نمونه از عظمت و تأثیرگذاری جهانی این انقلاب است.