توضیحات رضایی و مجتهد شبستری درباره جلسه امروز مجمع

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در مورد جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که برای پذیرش یا عدم پذیرش پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو تشکیل شده بود، گفت: جلسه امروز با حضور وزرای کشاورزی و امورخارجه و همچنین رئیس کل بانک مرکزی تشکیل و صحبت‌های بسیاری بین اعضا و دولت انجام گرفت به همین دلیل این موضوع باعث شد تا جلسه به طول بیانجامد و به رأی گیری نرسیم.

وی افزود: نظر دولت این است که اگر ایران به کنوانسیون پالرمو نپیوندد مشکلات بیشتر خواهد شد ولی از طرفی به این موضوع پاسخی نمی‌دهند که اگر به کنوانسیون پالرمو پیوستیم، مشکلات اقتصادی حل می‌شود یا خیر؟ امروز تحریم‌هایی از جانب آمریکا بر ملت ایران تحمیل شده است که با پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو احتمال اینکه شرایط کشور بدتر هم شود، وجود خواهد داشت زیرا آمریکا به راحتی خواهد توانست دور زدن تحریم‌ها توسط ما برای فروش نفت را به عنوان پولشویی و خلاف مقررات آمریکا تلقی کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: دولتی‌ها استدلال‌شان این است که شرایط کشور با پیوستن به این کنوانسیون بدتر نخواهد شد. آنها همانند زمان تصویب برجام، استدلال‌های خود را دارند و امروز هم در مورد بحث مشکلات اقتصادی سخن می‌گویند که ما در مضیقه هستیم و ملحق شدن به کنوانسیون پالرمو می‌تواند گشایشی را ایجاد کند ولی برای اثبات این گشایش سندی ندارند. البته برخی اعتراف می‌کنند که گشایشی قرار نیست حاصل شود ولی اگر به این کنوانسیون نپیوندیم شرایط کشور بدتر خواهد شد. البته برای این سخن خود نیز دلیلی ارائه نمی‌کنند.

وی در پایان با اشاره به ایرادات پذیرش کنوانسیون پالرمو، یادآور شد: الحاق به این کنوانسیون، غیر از مسائل مادی، اطلاعات ما را در اختیار دیگر کشورها قرار خواهد داد؛ تمامی این مسائل از دلایل عدم پذیرش این کنوانسیون است.

مجتهد شبستری با بیان اینکه در جلسه امروز مجمع بحث‌ها بر سر پذیرش یا عدم پذیرش الحاق به این کنوانسیون بسیار بود، گفت: ما نتوانستیم به نتیجه نهایی دست پیدا کنیم. احتمال این وجود دارد که دو هفته آینده دوباره جلسه برگزار کنیم و رأی نهایی اعلام شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته کمیسیون‌های تخصصی مجمع نیز پذیرش الحاق به این کنوانسیون را رد کرده‌اند.

رضایی: مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه امروز به نمایندگان دولت و مجلس فرصت کافی برای «اظهار نظر» داد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: کمیسیون‌های «سیاسی، دفاعی، امنیتی» و «حقوقی - قضایی» مجمع تشخیص مصلحت، بررسی‌های خود را پیرامون لایحه پالرمو انجام داده‌اند، اما هنوز به لحاظ مصلحت به نتیجه نرسیده‌اند.

محسن رضایی تصریح کرد: در جریان جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت، اعضای هر دو کمیسیون فوق‌الذکر که لایحه پالرمو به آن‌ها ارجاع شده بود، نظرات خود را اعلام کردند؛ همچنین نمایندگان دولت و مجلس نیز فرصت کافی پیدا کردند تا نظرات خود را پیرامون این لایحه ارائه دهند.

رضایی بیان داشت: با وجود اینکه پیرامون یک لایحه که در مجمع در دست بررسی است فقط باید رئیس دستگاه و یا وزیر مربوطه به اظهار نظر بپردازد، اما به واسطه اهمیت لایحه پالرمو، در جلسه امروز وزرای «امور خارجه»، «اقتصاد»، «رئیس بانک مرکزی»، «معاونت حقوقی رئیس جمهور» و روسای دو کمیسیون ذی صلاح در مجلس نظرات خود را پیرامون لایحه پالرمو مطرح کردند.

وی با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام آخرین سنگر حفاظت از منافع ملی و منافع نظام است، خاطر نشان کرد: ما در مجمع تشخیص مصلحت، نمی‌توانیم تحت تاثیر فشار‌ها قرار گیریم و باید آنچه منافع مردم و نظام است و در راستای بهبود زندگی مردم است را لحاظ کنیم؛ بر همین اساس قرار شد موافقان و مخالفان لایحه پالرمو در جلسات آینده بحث‌های خود را ادامه دهند.