توافق آلمان، فرانسه و انگلیس درباره سیستم مالی مستقل با ایران

 هفته‌نامه "اشپیگل" از توافق کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان درباره یک سیستم مالی مستقل به‌منظور تضمین مناسبات تجاری با ایران با وجود تحریم‌های آمریکا خبر داد. رئیس این سازوکار مالی یک آلمانی خواهد بود.

به‌نوشته هفته‌نامه اشپیگل، واشنگتن تهدید کرده است که شرکت‌های اروپایی که به مبادلات تجاری خود با ایران ادامه می‌دهند مجازات خواهند شد، با این حال بسیاری کشورهای اروپایی روی طرحی کار کرده‌اند که چگونه می‌توانند تحریم‌های آمریکا را دور بزنند، برای این منظور باید یک جامعه هدف موسوم به SPV تأسیس شود که مبادلات پولی بین شرکت‌های اروپایی و ایرانی را مستقل از دلار تضمین کند.

این سیستم مالی مستقل بیشتر توسط سه کشور اروپایی تنظیم و حمایت می‌شود که در مذاکرات توافق هسته‌ای با ایران شرکت داشته‌اند، بر این اساس مقر این سیستم مالی مستقل در پاریس خواهد بود و آلمان مدیریت آن را عهده‌دار خواهد بود و انگلیس نیز بخش‌های مربوط به حسابداری را تنظیم می‌کند.

به‌نوشته هفته‌نامه اشپیگل این سیستم مالی نوعی سیستم مبادله‌ای است که در آن حساب‌های شرکت‌های ایرانی و اروپایی با یکدیگر تسویه می‌شود، به‌عنوان مثال پولی که ایران برای ارسال نفت به اروپا باید دریافت کند می‌تواند مستقیماً به کشورهای اروپایی جریان یابد که تولیدات خود را به ایران می‌فروشند. روز دوشنبه قرار است کشورهای اروپایی شرکت‌کننده در این سیستم مالی در بروکسل با هم دیدار کرده تا آخرین جزئیات در این باره را روشن کنند.

ایده تشکیل یک سیستم مالی مستقل از دلار برای مبادلات تجاری با ایران مدت کوتاهی بعد از خروج آمریکا از توافق اتمی با ایران شکل گرفت.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان هم اوایل ژانویه در این باره گفته بود: سخت در این راستا تلاش می‌کنیم تا آخرین پیش‌شرط‌ها برای این منظور را روشن کنیم.

پیش‌تر هم مایا کوچیجانکیچ، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص راه‌اندازی مکانیزم مالی همکاری با ایران گفته بود که طبق اطلاعات به‌دست‌آمده، کار ادامه دارد و پیشرفت‌های خوبی در این خصوص حاصل شده است.

وی همچنین با اشاره به این‌که مکانیزم ویژه "اس‌پی‌وی" به‌زودی رونمایی خواهد شد، اظهار کرده بود که این کار در هفته‌های آینده به‌منظور ارتقای تجارت قانونی با ایران انجام خواهد شد و این مکانیزم بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا سال گذشته اعلام کرد که سخت‌ترین تحریم ها را علیه ایران اعمال خواهد کرد. ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در برلین نیز مدتهاست به شرکت‌های آلمانی که به مبادلات تجاری خود با ایران ادامه می‌دهند هشدار می‌دهد که تحریم‌های آمریکا در انتظار آن‌ها است.