توصیه جلیلی به تشکل‌های صنفی

نشست دولت سایه با نمایندگان تشکل‌های معلمان کشور برگزار شد.

در این دیدار نمایندگانی از انجمن اسلامی معلمان ایران، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، جمعیت اسلامی فرهنگیان، سازمان معلمان ایران، جامعه اسلامی فرهنگیان و همچنین تعدادی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند که در خصوص موضوعات مختلف جامعه فرهنگیان کشور به ایراد نکات خود پرداختند.

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار گفت: آنچه اندیشه سیاسی اسلام را از سایر فرهنگ ها بویژه از غرب متمایز می‌کند، مشترک بودن بسیاری از وظائف دولت و جامعه است و تفاوت آن تنها در نوع و میزان مسئولیت است. نمونه آن در دفاع مقدس است؛ چرا توانستیم بر دشمن خود فائق بیاییم؟ چون همه، خود را مسئول می‌دانستند. این رویکرد در هر عرصه‌ای همانند آموزش و پرورش عملیاتی شود، نتیجه مشابه پیروزی در دفاع مقدس را خواهد داد.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی درخصوص نقش آفرینی جامعه فرهنگیان در عرصه های گوناگون خاطرنشان کرد: بسیاری از موفقیت‌های نظام اسلامی مرهون زحمات معلمان بوده است. نقش قابل توجه این صنف در پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در عرصه های مختلف حائز تکریم است. بیشترین صنفی که در میان اصناف مختلف چه در جایگاه فرماندهی و چه در جایگاه رزمندگی در جبهه ها حضور داشتند، از آموزش و پرورش بود؛ اعم از معلم و دانش آموز. نقش موثر فرهنگیان در ابتدای انقلاب پس از حضور در نهاد های دیگر نظیر سپاه پاسداران، جهاد سازندگی و وزارتخانه های گوناگون نیز نشان داد که حضورشان در سایر زمینه ها همراه موفقیت بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: یکی از آسیب هایی که مشاهده می‌شود، آن است که وقتی فردی از مسئولیتی فارغ می‌شود، مثلا به جایگاه دیگری می‌رود و یا بازنشسته می‌شود، آنوقت دیگر تجربیات خود را در اختیار مسئول جدید قرار نمیدهد؛ این چرخه ناقص میماند. بنابراین نقش تشکل های صنفی فرهنگیان میتواند این نقصان را در آموزش و پرورش برطرف کند. ارائه راهنمایی و راهکار های عملیاتی برای حل مشکلات فعلی هم صنفان از جمله این نقش هاست که تشکل های صنفی میتوانند پاسخ روشنی درباره چگونگی رسیدن به وضعیت مطلوب بدهند.

جلیلی در پایان اظهار داشت: امروز یکی از ضروریات آنست که تشکل های صنفی مبدع ابتکارات برای حل مسائل باشند.