ظریف: در مسائل اقتصادی چشم به اروپا نداریم

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، در جریان جلسه علنی امروز مجلس و  در پاسخ به سوال جهانبخش محبی‌نیا، درباره  مجموعه اقدامات دیپلماتیک جهت رفع تهدید بین‌المللی در منطقه گفت: وزارت خارجه در نظام جمهوری اسلامی ایران دستگاه مجری سیاست خارجی است. ما تلاش می‌کنیم در حوزه تصمیم‌سازی نیز با ارائه‌ تحلیل‌های درست و اطلاعات دقیق به تصمیم‌گیرندگان کمک کنیم. این نیز یکی از وظایف وزارت امور خارجه است.
وی افزود: وزارت خارجه باید دیده‌بان دقیقی برای کشور باشد و تحولات بین‌المللی را رصد کرده و تحلیل درستی ارائه دهد.

ظریف با بیان اینکه با توجه به تهدیدهای جدیدی که برای ایران در این یک سال ایجاد شده، به ویژه از سوی رژیم قانون‌شکن آمریکا به دنبال بهترین سیاست هستیم، خاطرنشان کرد: در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب باید بپذیریم که شاید در این سال‌ها مشکلات و اشتباهاتی داشته‌ایم، اما آنچه که ایران را از همه کشورها متفاوت می‌کند، این است که ما توانسته‌ایم استقلال خود را حفظ کنیم و هیچ کشوری اجازه ندارد برای ایران تصمیم بگیرد. این یکی از برجسته‌ترین تئوری‌های انقلاب اسلامی است.

وزیر امور خارجه افزود: با توجه به این‌ که حفظ این استقلال در بستر زمانی و مکانی کشوری شکل گرفت که قبلا مجری سیاست‌های قدرت‌های سلطه‌گر بوده، پیگیری سیاست‌های نظام  حتما با هزینه و فشار همراه است و ما در این سال‌ها تمام تلاش خود را کرده‌ایم که این فشارها به مردم به حداقل برسد.

وی با اشاره به دستاوردهای برجام گفت: یکی از دستاوردهای برجام این بود که ما توانستیم به 6 قطعنامه فصل 7 شورای امنیت پایان دهیم. در تاریخ شورای امنیت بی‌سابقه است که یک کشور بتواند بدون پرداخت خسارت چشم‌گیر از ذیل فصل هفت شورای امنیت خارج شود. این خروج برای آمریکا و اسرائیل هزینه زیادی داشت، چرا که آنها 30 سال به دنبال تحمیل این قطعنامه‌ها به ایران بودند و در دو سال گذشته آمریکا و اسرائیل تمام امکانات خود را به کار بستند تا به جمهوری اسلامی ایران فشار وارد کنند. ما نیز تمام تلاش خود را برای خنثی‌کردن این فشار انجام دادیم.

ظریف در ادامه با بیان اینکه  در دو سال گذشته ترامپ تمام تلاش خود را کرد تا  اروپا را با خود همراه کند، تاکید کرد:  ما در مسائل اقتصادی چشم به اروپا نداریم، بلکه  به دنبال منزوی کردن آمریکا هستیم. اروپا نیز نقش موثری در این امر دارد.

وی در پایان یادآور شد: تلاش ما باعث شده تا آمریکا چهار دوره در شورای امنیت موفق نشود. ان‌شاءالله در اجلاس لهستان نیز همانند اجلاس ریاض شکست خواهد خورد.

وزیر امورخارجه در پایان گفت‌: آنچه که باعث قدرت ملی است، وحدت و انسجام ملی ما است. لذا باید همه زیر سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری و بر اساس چارچوب‌های انقلاب اسلامی و حمایت مردم کار کنیم. بنده هم به عنوان خدمتگزار مردم این آمادگی را دارم.