به گزارش فارس، امیرعلی امیری دبیر شورای جبهه ایستادگی که به صورت تلفنی در برنامه دیروز، امروز، فردا سخن میگفت، در خصوص برخی بداخلاقیهای انتخاباتی و ستادهای کاندیداهای مجلس، اظهار داشت: بداخلاقیهایی که از انسان سر میزند، ممکن است به دوگونه عمدی و یا سهوی باشد؛ بداخلاقی سهوی زمانی رخ میدهد که افراد دچار خشم، عصبانیت و عدم تعادل میشوند، اما در مواردی آگاهانه و با نیت شر'، کاری غیراخلاقی صورت میگیرد.

وی گفت: امروز که در صحنه و کوران انتخابات قرار داریم، بداخلاقی انتخاباتی مصادیق مختلفی دارد و ‌ممکن است از هر انسانی سر بزند.

دبیر شورای جبهه ایستادگی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا عده‌ای شعارهای ارزشی می‌دهند و در عمل خلاف آن رفتار می‌کنند و راهکار اصلی این مشکل چیست، گفت: این یک نوع فریبکاری است و متاسفانه برخی افراد بوسیله همین فریبکاری موفق می‌شوند لذا حل این مشکل فقط با بالا بردن شعور و شناخت مردم از برنامه‌ها، محیط است.

امیری ادامه داد: اگر اطلاعات سیاسی، اجتماعی و شناخت مردم بالا باشد، مدعی دروغین را شناخته و وی را رسوا می‌کنند و همین موضوع برای افراد فریبکار عاملی بازدارنده می‌شود.

متاسفانه عده‌ای هستند که بر موج ناآگاهی سوار می‌شوند و گاهی نیز موفق می‌شوند که موفقیت آنها منوط بر ناآگاهی مردم است که در این مقاطع رسانه‌ها وظیفه دارند اطلاعات صحیح را ارائه داده و فضا را روشن کنند‌ تا این‌گونه افراد نتوانند در اهداف فریبکارانه خود موفق شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هر کاری که آگاهی مردم را بالا ببرد، می‌تواند جلوی فریبکاری را بگیرد؛ مثلا نماینده‌ای ممکن است برخلاف اختیارات و حدود وظایف خود و بدون آنکه توانایی کاری را داشته باشد، وعده دروغ به مردم بدهد‌ اما اگر مردمی که این ادعای دروغ را می‌شنوند، آگاهی کافی داشته باشند که این ادعای دروغ در حدود اختیارات یک نماینده نیست، طبیعتا فریب وی را نخواهند خورد.

مجری برنامه ‌‌به ‌مصوبه مجلس هشتم درباره حقوق مادام‌العمر مسئولان اشاره کرد و ‌پرسید که ‌اگر امروز کسانی بگویند که برخی در مجلس برای تصویب این طرح پافشاری داشتند، آیا این بداخلاقی است یا روشنگری؟ که امیری پاسخ داد: این روشنگری است اما در زمان انتخابات باید اجازه دفاع به آن فرد نیز داده شود، یعنی باید شرایطی برابر فراهم شود که فرد مورد اتهام بتواند از خود دفاع کند، ولی اصل موضوع برای آگاهی دادن به مردم باید در زمان خود انجام شود‌ مثلا باید گفته شود این افراد برای تصمیم این طرح مصر ' بودند یا مثلا این افراد برای سؤال از مثلا رئیس جمهور مصر ' بودند و یا این افراد با استیضاح فلان وزیر موافق یا مخالف بودند‌ لذا مردم باید از موضع‌گیری‌های نمایندگان در موضوعات مختلف آگاه باشند تا بتوانند در تصمیم دوباره‌شان برای رای دادن به وی آگاهانه تصمیم بگیرند.

دبیر شورای جبهه ایستادگی گفت: طیف‌های سیاسی که امروز در صحنه انتخابات قرار دارند، اکثرا دارای اصول مشترکی هستند، به همین دلیل داشتن کاندیداهای مشترک در میان آنها تا حدودی اجتناب‌ناپذیر است اما اگر کسانی باشند که اصول مخالفی داشته باشند و در این گروه‌ها به هم نزدیک شوند، مصداق فریبکاری است اما این نکته را باید توجه داشت که در برخی مواقع ممکن است شخصیتی بخاطر مواضع و معقولیتش در لیست‌های متعددی قرار گیرد که مورد اتفاق اکثر لیست‌هاست لذا نمی‌توان گفت که وی فریبکاری می‌کند.

امیری در بخش پایانی سخنان خود و در پاسخ به سئوالی در خصوص سابقه افراد و این جمله که میزان حال فعلی افراد است، تصریح کرد: این جمله که میزان حال فعلی افراد است، نفی سابقه افراد را نمی‌کند بلکه ‌برای این است که اگر افراد در گذشته سابقه مثبتی داشتند ولی در حال حاضر دچار انحراف و سقوط شده‌اند، گفته می‌شود که ملاک حال افراد است، یعنی ‌در حال حاضر دچار انحراف و سقوط شده‌اند، ‌اما سوء‌سابقه افراد یک تجربه برای مردم است و آزمایشی است که مردم دوباره از آن تکرار نکنند.

وی گفت: این درست است که خداوند توبهپذیر است و مردم نیز اگر کسی از گذشتهاش ابراز ندامت کند، میپذیرد اما اینکه فرد نادم مجددا بیاید و در مرکز تصمیمگیری و بستر امور بنشیند، انتظار زیادی است و اینگونه نباید باشد، مخصوصا در مسئولیت حساسی مانند نمایندگی مجلس ملاک حال فعلی افراد و حسن سابقه گذشته آنان است که باید تؤاماً همراه باشند.