توضیحات بعیدی‌نژاد در مورد راه‌اندازی اینستکس

سفیر کشورمان در لندن نوشته است: هنوز اینستکس (سازوکار ویژه مالی) عملیاتی نشده، مخالفان نظام، افراطیون منطقه و نزدیکان ترامپ هم‌صدا به تمسخر و تضعیف آن پرداخته و از سر استیصال بر ناکارآمدی آن تأکید می‌کنند.

حمید بعیدی نژاد وی روز شنبه با انتشار پیامی در توئیتر افزود: واقعیت این است که اینستکس یک نهاد مالی است و نه نهادی از اجزای کمیسیون اروپا، که همه‌ی اعضای اتحادیه اروپا عضو آن شوند. سه کشور اتحادیه اروپا که از ابتدا نقش محوری در توافق هسته‌ای داشته‌اند سهامدار اصلی و هیات مؤسس آن هستند ولی این نهاد مورد حمایت کل اتحادیه اروپا است.

سفیر کشورمان ادامه داد: در مرحله بعد دیگر کشورهای اروپایی و در مرحله سوم کشورهای غیراروپایی مانند چین، هند و روسیه می‌توانند عضو این ساز وکار شوند.
وی با بیان اینکه «اینستکس در چند مرحله عملیاتی می‌شود» افزود: اول کار با تهاتر پرداخت‌های کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی آغاز میگردد و در مراحل بعد به همه تبادلات تجاری تعمیم می‌یابد.

بعیدی نژاد متذکر شد: مخالفان مرتباً کلمه «غذا»را برای تداعی ساز وکار نفت در برابر غذای عراق تکرار می‌کنند ولی این دو به هیچ وجه شباهتی به هم ندارند.

به گزارش ایرنا، وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در کنفرانس مشترک خبری شب گذشته پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا در بخارست پایتخت رومانی راه‌اندازی ساز وکار مالی ویژه (اینستکس) را رسماً اعلام کردند.

براساس این گزارش، پاریس میزبان این کانال مالی است و «پر فیشر» رئیس پیشین کومرتس بانک ریاست آن را بر عهده خواهد داشت. انگلیس هم رئیس هیات نظارت است و از هرکدام از این کشورها(آلمان، فرانسه و انگلیس) هم یک نفر از وزارت امورخارجه حضور خواهد داشت و دیگر کشورهای اروپایی هم می‌توانند به این سه ‌کشور بپیوندند.

این نهاد جدید به‌عنوان نوعی «شرکت تسویه وجوه» (Clearing house- نهادی مالی که در سیستم‌های مالی و بانکی وظیفه تسویه قراردادها و خرید و فروش اوراق بهادار را بر عهده دارد) عمل می‌کند و ارز مبنا در آن نیز «یورو» است.

این نهاد همچنین نوعی قرارداد مبادله است که خارج از سیستم مالی جهانی تحت سلطه آمریکا عمل می‌کند. بر این اساس، در ابتدا انتظار می‌رود که تجارت صرفاً در حوزه کالاهای اساسی همچون دارو، کالاهای پزشکی و کشاورزی انجام گیرد و سپس مقیاس عملیات مالی آن گسترش یابد.

بعیدی نژاد پیش تر در واکنش به راه اندازی این ساز وکار در گفت وگو با خبرنگاران گفته بود: ثبت ساز وکار ویژه مالی ایران و اروپا موسوم به «اینستکس» نشان می‌دهد که سه کشور اروپایی بعد از ماه‌ها تأخیر قدم اول را بالاخره برداشتند. این‌یک نشانه خوبی است اما طبیعتاً ما در انتظار این هستیم که هرچه زودتر این ساز وکار عملیاتی شود. چون فعلاً مرحله ثبت آن اعلام ‌شده است و مرحله اصلی مرحله عملیاتی شدن آن است که امیدواریم هرچه زودتر محقق شود.

وی یادآورشد که دلیل اینکه این ساز وکار برای نخستین بار است که در جهان به وجود می‌آید و تجربه‌ و سابقه ای در این رابطه وجود ندارد یک مقدار طول کشید. اما در نهایت این روش بدیع و مبتکرانه‌ای بود که سه کشور اروپایی ایجاد کردند و امیدواریم که به ساز وکاری عملی بینجامد که بتواند جلوی تحریم‌های ظالمانه آمریکا را بگیرد و تعادلی در سطح تجارت بین‌الملل ایجاد کند که یک کشور نتواند تمام کشورهای دیگر را از داشتن تجارت مشروع میان دیگران محروم کند.

سفیر کشورمان در انگلیس راه‌اندازی این ساز وکار را قدمی مؤثر خواند و افزود: امیدواریم با تلاشی که تاکنون صورت گرفته و سه کشور نشان دادند که به حفظ تجارت با ایران علاقه‌مند هستند با سرعت بیشتری به سمت عملیاتی شدن این ساز وکار پیش بروند و شاهد باشیم که مردم ما در عمل آثار مهم و مفید رفع تحریمها را در قالب اجرای این ساز وکار لمس کنند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد این ساز وکار بتواند شروعی باشد تا کاستی‌هایی که در تعلل اجرای تعهدات برجام وجود داشته است جبران شود.