تحلیل واشنگتن‌پست از تلاش‌های اروپا برای حفظ برجام

یک روزنامه آمریکایی نوشته تلاش‌های کشورهای اروپایی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران خفیف‌تر از عطشی است که واشنگتن برای اعمال فشار روی شرکت‌های اروپایی و وادار کردن آنها به خروج از ایران نشان می‌دهد. 

روزنامه واشنگتن‌پست پس از یادآوری وعده‌های کشورهای اروپایی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران نوشته مقام‌های دولتی، تحلیلگران و نمایندگان برخی از شرکت‌هایی که تحت فشار آمریکا قرار گرفته‌اند می‌گویند: «تلاش‌های اروپا در مقایسه با عطشی که آمریکایی‌ها برای وادار کردن شرکت‌ها به خروج از ایران نشان می‌دهند کمرنگ است.»

واشنگتن‌پست تأکید می‌کند: «در جدال بر سر حیات یا ممات توافق هسته‌ای، ایالات متحده برای عبور از مرزهایی اراده نشان داده که اروپا تا به اینجای کار تمایلی برای ایستادگی در برابر آن ندارد.»

«مایکل توکاس»، دبیر کل اتاق بازرگانی آلمان-ایران می‌گوید: «عطش دوستان آمریکایی‌مان برای مشکل‌آفرینی بیشتر شده است.»

توکاس می‌گوید این مشکلات، هم ناشی از فشارهای مستقیمی هستند که مقام‌های آمریکایی روی شرکت‌های اروپایی اعمال می‌کنند و هم ماشی از اثر موجی دهان به دهان شدن این حرف که آمریکایی‌ها چقدر برای وادار کردن شرکت‌ها به تجدیدنظر در برنامه‌هایشان [در خصوص حضور در ایران] به آب و آتش می‌زنند.

توکاس که سازمانش در حکم نماینده دسته‌ای از شرکت‌های آلمانی است که سهم عمده تجارتشان در ایران است می‌گوید حسب اطلاع او دست‌کم ۲۰ عضو هستند که مقام‌های آمریکایی با آنها دیدار کرده و از آنها خواسته‌اند فعالیت‌هایشان در ایران را کند کنند.

او می‌گوید آمریکایی‌ها با برخی از این شرکت‌ها از در دوستی وارد شده و اهمیتشان در روابط تجاری آلمان و آمریکا را به آنها گوشزد کرده‌‌اند، اما عده‌ دیگری از شرکت‌ها را تهدید کرده‌اند در صورت عدم تبعیت از تحریم‌ها با تبعات اقتصادی مواجه خواهند شد.

توکاس این نوع تعاملات را مناسب نمی‌داند. او گفت: «وظیفه دیپلمات این نیست که شرکت‌ها را تهدید کند. نباید شرکت‌ها را در کشور میزبان، اینطور تهدید کنند.»

«ریچارد گرنل»، سفیر آمریکا در آلمان که دیدگاه‌هایش به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا نزدیک است کارش در این کشور را با توئیتی آغاز کرد که در آن از شرکت‌های آلمانی در حال تجارت با ایران خواسته‌ شده بود «فوراً» فعالیت‌هایشان در این کشور را کاهش دهند. 

این توئیت با انتقادهای تندی از سوی مقام‌ها و کارشناسان آلمانی مواجه شد که او را به رعایت نکردن حد و مرزهای خودش متهم کردند. اما گرنل، از آن کارزار دست نکشیده و کماکان با مسئولان شرکت‌ها دیدار و با آنها درباره ایران رایزنی می‌کند.