حجتی: ظرفیت تولید فانونس‌ماهی در دریای عمان به ۱۷ هزار تُن رسیده است

محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 14 بهمن) پارلمان، در جریان بررسی سؤال فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران درباره علت ایجاد اختلال در فعالیت و زندگی صیادان ایرانی در آب‌های دریای عمان به واسطه قرارداد رسمی سازمان شیلات با کشتی‌های چینی برای صید در عمق 200 متری دریای عمان چیست؟، گفت: "فانوس ماهی‌ها" ظرفیت‌های الهی هستند که در دریای عمان برای مردم منطقه به ودیعه گذاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه این ماهی‌ها عمدتا برای تولید پودر ماهی صید می‌شوند، اظهار داشت: برای تأمین پودر ماهی مورد نیاز و همچنین تغذیه آبزی‌پروری، نیازمند واردات هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: این ماهی‌ها نورگریز بوده و در عمق 200 تا 400 متری زیر آب زندگی می‌کنند و ذخایر این ماهی‌ها در دریای عمان بسیار زیاد است.

حجتی با تأکید بر اینکه حداقل ظرفیت توصیه شده برای صید ماهی‌های مذکور، حدود 300 هزار تن است، گفت: این در حالی است که میزان صید در آب‌های ساحلی حدود 700 هزار تن است.

وی با بیان اینکه در سال 96 کل صید فانوس‌ماهی‌ها رقم ناچیزی حدود 17 هزار تن بوده است، تأکید کرد: صید این نوع ماهی‌ها نیازمند ابزار خاص و بهره‌مندی از روش‌های پیشرفته‌ای است که متأسفانه در سال‌های گذشته وجود نداشت اما از سال 87 تاکنون توجهات خاصی صورت گرفته که بر این اساس شاهد صید 17 هزار تُنی هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر دستورالعمل‌ها و نظارت‌ها در این حوزه خوب رعایت شوند، قطعا هیچ تعارضی به‌وجود نمی‌آید؛ پس از اعزام گروهی از وزارت جهادکشاورزی برای بررسی مسائل پیش آمده، در نتایج مشخص شد که برخی از بهره‌برداران چارچوب‌های مورد نیاز را رعایت نمی‌کنند؛ لذا تعلیق 2 ماهه ایجاد کردیم و دستورالعمل‌ها را مورد اصلاح قرار دادیم تا از تخلفات در این عرصه جلوگیری شود.

حجتی اضافه کرد: اگر صیادان محلی علاقمند این نوع صید ماهی باشند، مشکلی وجود ندارد و برای آن‌ها مجوز صادر می‌شود. همچنین نکاتی در خصوص محدودیت ناظران شیلات مطرح بود که با بازنگری در دستورالعمل‌ها از بین رفت تا اِشراف اطلاعاتی بیشتر شود.

وی با تأکید بر اینکه پس از اقدامات کارشناسی از سال 87، صید فانوس‌ماهی‌ها با ظرفیت 3500 تُن آغاز شده است، گفت: تعیین محدوده یکی از نگرانی‌ها بود که بر این اساس محدوده مشخص شده 10 مایل را به 14 مایل افزایش دادیم تا تعارض منطقه‌ای ایجاد نشود.

8 تخلف در زمینه صید غیرمجاز فانوس‌ماهی‌ها به دادگاه ارجاع شده است

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تولید فانونس‌ماهی در دریای عمان به 17 هزار تُن رسیده است و این در شرایطی است که قیمت پودر ماهی در بازار جهانی، حدود 1.3 دلار است که اگر اقدام به تولید پودر ماهی از این روش انجام نشود، نیازمند واردات خواهیم بود.

حجتی با بیان اینکه رهگیری صید، ایجاد شعبه ویژه، واگذاری رسیدگی به تخلفات توسط مسئولان محلی، کاهش مشکلات اداری و غیره از جمله اقداماتی است که برای کاهش تخلفات انجام شده است، اظهار داشت: اگر تخلفی صورت گرفته است، نباید از ظرفیت کنونی برای صید فانوس‌ماهی‌ها غافل شویم.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان با بیان اینکه طی امسال 8 مورد تخلف در زمینه صید غیرمجاز فانوس‌ماهی‌ها صورت گرفته که پرونده آنها به دادگاه معرفی شده است، خاطرنشان کرد:  برای رسیدگی به تخلفات صیادی در شهرستان جاسک، اقداماتی انجام شد. اختیارات استان هرمزگان در این حوزه افزایش یافته و با هماهنگی دادستانی استان، مقرر شد که شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به تخلفات در این حوزه تشکیل شود.