ظریف: باید ببینیم اروپایی‌ها در عمل می‌توانند این اقدام را عملیاتی کنند

وزیر امور خارجه گفت: اقدام اروپا برای ایجاد ساز و کار مالی (ساحات) باید بسیار زودتر انجام می‌شد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز در حاشیه جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: این اقدام اروپایی ها برای ایجاد یک سازوکار که ما از این به بعد به آن ساحات (مخفف سازوکار حمایت از تبادلات تجاری) می گوییم، باید بسیار زودتر انجام می شد.

وی ادامه داد: در واقع اروپایی‌ها از خرداد ماه که با ایران اجلاس داشتند و تعهدات ۱۲ گانه‌ای را آنجا مطرح کردند باید این اقدام را به عنوان پیش درآمد تعهداتشان انجام می‌دادند.

وزیر امور خارجه افزود: متاسفانه به دلایل مختلف از جمله فشارهای آمریکا، انجام این کار به طول انجامیده و اروپایی ها هنوز باید تازه شروع بکنند به اقداماتی که تعهد کرده اند و خودشان هم در بیانیه شان به این موضوع اشاره کردند.

محمد جواد ظریف گفت: بحث FATF را هم اروپایی ها به عنوان شرط مطرح نکرده اند؛ البته توصیه بسیاری از طرف های تجاری ما این است که اگر اف.ای.تی.اف شرایطش انجام شده باشد امکان تبادلات مالی و بانکی ما فراهم‌تر است.

وی تصریح کرد: اما به هر حال این سازوکار یا ساحات در این مقطع یک آزمایش است و ما باید ببینیم اروپایی‌ها چقدر جدی هستند. ما از کانال‌های مختلف استفاده می‌کنیم و با همسایگان خود و سایر کشورها ارتباط داریم و آنان هم بر این سازوکار تاکید دارند اما بیش از این که مسئله برای ایران مهم است، برای اروپایی‌ها از این حیث دارای اهمیت است که آنان به دنیا نشان دهند یک حدی از استقلال را دارند و منافع خودشان را پیگیری می‌کنند اما ما منتظریم که ببینیم اروپایی‌ها چه اقداماتی انجام می‌دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: این انتظار به معنای آن نیست که ما در این ۹ ماهی که گذشت هیچ کاری نکرده باشیم. ما در این زمان ارتباط خود را با چین و روسیه گسترش دادیم، با هند بحث توافق تبادلات مالی را داریم، در ترکیه هم همینطور ارتباط داریم و با عراق و سایر همسایگان خود و دیگر کشور‌ها هم ارتباط دوسویه برقرار کرده‌ایم.

ظریف خاطرنشان کرد: ما منتظر اروپا نمی‌نشینیم اما اگر اروپا بخواهد اثبات کند که در واقعیت یک شریک قابل اعتماد است، باید اقدام کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این مسئله اگر در حوزه سیاسی دستاورد باشد، در حوزه اجرایی تا چه میزان قابلیت اجرایی دارد، خاطرنشان کرد: در حوزه سیاسی همین که اروپایی‌ها در برابر اقدامات آمریکایی‌ها اقدامی انجام دادند و یا اینکه حداقل اعلام کرده‌اند می‌خواهند سازوکاری را تشکیل دهند که هدف از این سازوکار در واقع دور زدن تحریم‌های آمریکاست، این اقدام سیاسی خوبی است.

ظریف ادامه داد: در زمینه اجرایی چند مشکل داریم، یکی اینکه اروپایی‌ها خیلی با تاخیر این مسئله را اجرایی کردند و اینکه هنوز اجرایی شدن این مسئله را ندیدم و نمی‌توانیم از اکنون از منظر عملیاتی هنوز نمی‌توانیم بگوییم این مسئله خوب یا بد است و قضاوتی از آن داشته باشیم. از منظر سیاسی پیام خوبی است اما از منظر عملیاتی باید صبر کنیم تا ببینیم اروپایی‌ها تا چه حد می‌توانند آن را اجرایی کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه این سازوکار شامل مواد غذایی و مواد دارویی می‌شود اما با اروپایی‌ها چه اقدامی می‌توانیم انجام دهیم که این شامل موارد تحریمی آمریکا هم بشود، تصریح کرد: این سازوکار برای شروع از ۲۸ عضو اتحادیه اروپا و در حوزه اقلام غیرتحریمی شروع می‌شود اما این مسئله به این تعداد از کشور‌ها و به این اقلام محدود نمی‌شود، در واقع این سازوکار برای این است که در مرحله اول، شرکت‌های خصوصی برای استفاده از آن تشویق شوند و بعد در مراحل بعدی به عنوان یک سازوکار جا افتاده و کارآمد بتواند سایر حوزه‌ها را بپوشاند. باز هم می‌گویم این یک اقدام فعلاً سیاسی است و باید ببینیم که اروپایی‌ها در عمل می‌توانند این را به یک اقدام عملیاتی قابل اتکا تبدیل کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه امیدوار باشیم که شرایط سازوکار مالی اروپا بهبود پیدا می‌کند، تصریح کرد: حتماً ما تلاش خواهیم کرد و در تلاش سیاسی همیشه امیدوار هستیم ولی هیچ وقت امید خود را به هیچ‌کس نمی‌بندیم و به غیر خداوند تنها امیدمان به مردم کشورمان و به داخل است و مطمئن هستیم که در برابر همه فشار‌ها ایستادگی کردیم و از این به بعد هم ایستادگی می‌کنیم اما ما به عنوان دولت وظیفه داریم که برای مردم هزینه درست نکنیم و تلاش کنیم از هزینه‌های مردم کم کنیم که به این وظیفه خود هم ادامه می‌دهیم.

ظریف ادامه داد: امسال راهپیمایی ۲۲ بهمن ویژگی خاصی دارد و آن این است که مردم ما که همواره نشان دادند در برابر فشار‌های خارجی مقاومت می‌کنند، این را به طور برجسته‌تری حتما نشان می‌دهند و من توصیه‌ای به این مردم بزرگ نداریم، چون اعتقاد دارم که مردم خیلی بهتر از من شرایط را درک می‌کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها یک خیال خامی داشتند و این خیال خام را در حرفهایشان گفتند که ما می‌خواهیم و تلاش می‌کنیم ایران چهل سالگی انقلاب را نبیند اما دیدند که تلاش آنان به جایی نرسید و انشاءاللّه مردم ثابت خواهند کرد که همه این‌ها خواهند رفت، کما اینکه قبلی‌های آنان هم رفته‌اند و این مردم باقی مانده‌اند و این نشان دهنده واقعیت انقلاب و دلبستگی مردم به این انقلاب است.