سفر ولید المعلم و «گیر پترسن» به تهران

ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه ظهر امروز (سه‌شنبه) در تهران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و درباره آخرین تحولات سوریه به گفت‌وگو می‌پردازد.

از سوی دیگر «گیر پترسن» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) با ظریف دیدار خواهد کرد.

پترسن همچنین در این سفر با حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی ملاقات خواهد کرد.

این اولین سفر پترسن به تهران پس از تصدی به این سمت است. پیش از این استفان دی‌میستورا نماینده سابق دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به تهران سفر کرده بود.

«گیر پترسون» اواخر دی ماه سال جاری 1397 به دمشق سفر و با ولید المعلم دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

دبیرکل سازمان ملل اخیرا سفیر فعلی نروژ در چین را به عنوان جایگزین دی‌میستورا و در واقع چهارمین نماینده دبیرکل در امور سوریه انتخاب کرد.

دی‌میستورا بعد از «کوفی عنان»، «اخضر ابراهیمی» و «دی‌میستورا» پیش از پترسون عهده‌دار این سمت بودند. دی‌میستورا چهار سال عهده‌دار این سمت بود. 

گفتنی است روز شنبه 13 بهمن 1397 نیز جابری‌انصاری میزبان «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و «سرگئی ورشنین» معاون وزیر خارجه روسیه و هیأت همراه بود. در این دیدار و گفتگوی سه ساعته، آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه و موانع فراروی تشکیل کمیته قانون اساسی این کشور از جمله در زمینه نهایی سازی فهرست نمایندگان جامعه مدنی در این کمیته، مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.