به گزارش افکار نیوز ، با توجه به رسالت تأثيرگذاري افسران جنگ نرم بايد براي ارائه يك تحليل جامع، بر ابعاد مختلف محيط سياسي و اجتماعي خود اشراف كامل داشته باشند كه در اين يادداشت به نقل از خبر گزاري دانشجو، اهم نكات اشاره شده است.جنگ نرم كليد واژه اي است كه اولين بار توسط جوزف ناي مطرح شد و از سال ۸۸ به طور جدي وارد فضاي سياسي كشور گرديد؛ در اين نوشتار با اشاره به تاريخچه جنگ نرم سعي شده است رسالت افسران جوان جنگ نرم در انتخابات پيش رو برشمرده شود.

تاریخچه مختصر جنگ نرم

پس از فروپاشی شوروی سابق نوع نوینی از جنگ که در اهداف با جنگ سخت مشترک است، اما از حربه های نظامی، برخوردهای خونین و خشونت آمیز در آن خبری نیست، نمود پیدا کرد؛ این جنگ ماهیتی نرم افزاری دارد که با استفاده از عملیات روانی و اقدامات تبلیغاتی، رسانه ای و فرهنگی محقق می شود.

کارویژه های جنگ نرم

جنگ نرم قلب ها را نشانه می گیرد، فکرها را می سوزاند، نیت ها را خاکستر می کند و ریشه ایمان ها را می خشکاند؛ این جنگ متکی بر تهدیدات نرم و قدرت نرم فرهنگی و اجتماعی است.
استکبار جهانی تا کنون چندین دولت سیاسی را در کشورهای مختلف از جمله لهستان، گرجستان، چک و اوسلواکی، قرقیزستان، اوکراین و تاجیکستان با استفاده از این حربه تغییر داده است و این قالب جدید را چندین بار برای ایران به آزمون و خطا گذارده که تنها علت عدم موفقیت آنان رصد دقیق مقام معظم رهبری در این حوزه بوده است.
جنگ نرم واقعیتی است که از سال ۶۷ بارها و بارها از سوی آیت الله خامنه ای با تعابیر مختلف تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و در نهایت با گستردگی امپراطوری فرهنگی مطرح شده است.
دشمن قسم خورده انقلاب با تجهیز و استفاده از منابع مختلف رسانه ای از جمله ماهواره، مطبوعات، رادیو و سایر وسایل ارتباطی خود همواره در صدد شستشوی مغزی مخاطبان خود و انتقال مفاهیم و پیام های مطلوب مد نظر خود است.
دشمن هر ساله با نزدیک شدن به انتخابات، با مستند سازی یا حتی با سکوت خویش در ابعاد و اشکال مختلف، سعی در ایجاد خدشه بر چهره واقعی اسلام و ترسیم یک نظام ناکارآمد، ایجاد جو بی اعتمادی نسبت به مسئولان و کارگزاران نظام از طریق مستند و میزگرد و برنامه های سیاسی و خبری، سیاه نمایی، مطرح کردن ایران به عنوان بزرگترین مدافع تروریسم، تلاش در جهت تحلیل مغرضانه از اوضاع داخلی و ایجاد فضایی وحشت زا، تضعیف انسجام اجتماعی، دامن زدن به اختلافات و شکاف های قومی و قبیله ای و از این قبیل اقدامات دارد.

دشمن با ایجاد تشکیک، تلطیف، تنویر و برچسب زدن و انتقال مفاهیم کلی و خلط مباحثدرست و غلط به قورباغه پز کردن ذهن مخاطب خود، بخصوص جوانان - به نوعی که تاپایان، متوجه این مطلب نمی شود و قدرت تشخیص تحلیل یک مطلب درست و یا غلط از وی ساقط می شود - اقدام می کند؛ شاهد این مطلب وفور شبهاتی است که همچنان با گذشت دو سال از انتخابات ریاست جمهوری، هنوز در بین جوانان ما موج می زند.
لازم به ذکر است، با توجه به رسالت هدایت و جهت دهی سایر دانشجویان در تشخیص صحیح، افسران جنگ نرم باید برای ارائه یک تحلیل جامع، بر ابعاد مختلف محیط سیاسی و اجتماعی خود اشراف کامل داشته باشند که اهم نکات را یادآور می شویم.
رسالت افسران
۱ - احساس تکلیف مضاعف و شناخت تکلیف
۲ - تشخیص سره از ناسره
۳ - ورود برای پاسخگویی و شفاف کردن افکار عمومی در مباحثمختلف مانند عدم امکان تقلب در انتخابات، تاثیرگذاری آرای آنها در نتیجه انتخابات و غیره
۴ - انتخاب افرادی که به مبانی و اصول انقلاب التزام دارند
۵ - ارزش های انقلاب را ارزش های خود بدانند
۶ - ایجاد شور و تشویق به حضور حداکثری و گسترده
۷ - تبیین نقش رهبری در مدیریت کلان کشور و گذر از بحران ها
۸ - تبیین شرایط محیط ملی، منطقه ای و بین المللی
۹ - اقناع و ترغیب افکار عمومی به حضور
۱۰ - پاسخ به شبهات و اقدامات موجود
۱۱ - اعتمادسازی و اعتبارسازی نسبت به انقلاب اسلامی، نظام و انتخابات
۱۲ - ایجاد انگیزه و شور و نشاط سیاسی در جامعه، بخصوص دانشگاه
۱۳ - تقویت امید به آینده نظام
۱۴ - خنثی کردن توطئه های دشمن در ایجاد تحریک ها و شکاف های اجتماعی
۱۵ - تبیین عمل به تکلیف دینی و انقلابی نسبت به سرنوشت کشور
۱۶ - توجه دادن به مصالح و منافع ملی
وظیفه افسران جنگ نرم در زمینه انتخاب اصلح و آگاهانه
۱ - تبیین معیارها و شاخص های انتخاب کاندیدای اصلح مبتنی بر آموزه های دینی
۲ - تاثیر انتخاب اصلح در عزت، اقتدار و وحدت ملی
۳ - تبیین الزامات و بایسته های شکل گیری و تحقق مجالس تراز انقلاب اسلامی
۴ - تحقق مجلس کارآمد، مطلوب در حفظ سلامت نظام و مبارزه با فقر و فساد
۵ - تبیین نقش مجلس در اعمال نظارت بر کلیه شئون کشور
۶ - تبیین شکل گیری مجلس ولایتمدار، مردمی، ساده زیست و انقلابی
۷ - تبیین نقش مجلس در تامین نیاز کشور در وضع قوانین مترقی و رفع مشکلات کشور
از آنجایی که دانشجویان بسیجی خود باید جریان ساز باشند، نه آنکه دنباله روی جریان های مختلف، بنابراین برای بازی نخوردن در بازی های حقیر سیاسی گروه های مختلف و انتخاب افراد اصلح و مجلسی کارآمد، فقط باید سه اصل امام، انقلاب و رهبری را شاخص خود قرار داده تا به طور ناخواسته برای جریانی خاص کسب آرا نکنند؛ زیرا بر اثر تجربیات گذشته این گروه ها در صددند از طرق ذیل به بازی گرفتن دانشجویان برای کسب آرای جبهه خود اقدام کنند.
۱ - ارائه بیانیه در حمایت از تشکل های دانشجویی
۲ - مصاحبه با دانشجویان سرشناس و فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در جهت حمایت از تفکر خود
۳ - برگزاری سلسله نشست های پرسش و پاسخ، مناظره و سخنرانی
۴ - حمایت های متعدد مالی از نشریات همسو با تشکل و حزب خود در سطح دانشگاه ها
۵ - تربیت رابط های متعدد برای انتقال آخرین اخبار و رصد افکار و اقبال عمومی در سطوح مختلف چه در جبهه خودی و چه در جبهه رقیب
۶- ايجاد كميته هاي دانشجويي براي انتقال مفاهيم مدنظر خود در سطح دانشگاه ها