ضعف عمده ساختار بودجه‌نویسی کشور چیست؟

سیدحسن حسینی‌شاهرودی عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه کشور تأکید کرد و گفت: ساختار بودجه‌نویسی کشور دارای اشکالات متعددی است و هنوز پس از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب نتوانسته‌ایم اتکای بودجه به نفت را قطع کنیم.

وی همچنین قطع نشدن بودجه‌های سالانه به درآمدهای نفتی را ضعف عمده در ساختار بودجه‌نویسی کشور دانست و اظهار داشت:  دولت‌‌ها هر ساله در تدوین لوایح بودجه‌های سالانه از وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی صحبت می‌کنند و شعار می‌دهند، اما در عمل شاهد این هستیم که اتفاق مثبتی در این راستا صورت نگرفته است.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه وابستگی بودجه در سال‌های 90 تا 95 بالغ بر 35 درصد بوده است، اظهار داشت: میزان وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی در سال 96، حدود 26 درصد کاهش یافته، اما در سال جاری نیز شاهد وابستگی 47 درصدی هستیم.

حسینی‌شاهرودی اضافه کرد: طبق برآوردهایی که صورت گرفته و براساس لایحه‌ای که دولت به مجلس تقدیم کرده، بیش از 50 درصد بودجه سال 98 متکی به درآمدهای نفتی است و این در شرایطی است که دوران تحریم را نیز می‌بایست در نظر بگیریم.

نماینده مردم شاهرود در مجلس در پایان با تأکید بر اینکه مجلس در تدوین بودجه سال 98 شرایط تحریم را مدنظر قرار خواهد داد، خاطرنشان کرد: نمی‌خواهیم بودجه انقباضی و طوری باشد که مردم در شرایط سختی قرار بگیرند، بلکه رعایت ضوابط سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی می‌تواند در شرایط تحریم، راهگشای مسائل و مشکلات موجود کشور باشد.