هوچی‌گری شاه آل سعود علیه ایران

اولین روز اجلاس مشترک دو روزه موسوم به «شرم الشیخ» با حضور مسئولان و سران کشورهای عضو اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا در مصر برگزار شد و در ابتدای آن، سران کشورهای عضو اجلاس سخنرانی کردند.

شاه سعودی هم که در این اجلاس شرکت کرده است، درباره مسایل مهم منطقه از جمله تحولات فلسطین، یمن ، ایران و سوریه سخنرانی کرد و مساله فلسطین را مساله اول جهان عرب برشمرد.

وی که کشورش سردمدار عادی سازی روابط جهان عرب با رژیم صهیونیستی گفت که مساله فلسطین مساله اول کشورهای عربی و حل آن برای ثبات و امنیت منطقه مهم است.

شاه سعودی همچنین به تحولات یمن اشاره و بر حل سیاسی بحران یمن بر اساس طرح شورای همکاری خلیج فارس و بر مبنای قطعنامه ۲۲۱۶ تاکید کرد.

ملک سلمان در ادامه ایران را به حمایت موشکی و تسلیحاتی از یمن متهم کرد و گفت که «شلیک موشک‌های یمنی ساخت ایران به سمت عربستان را محکوم می‌کنیم.»

وی در اتخاذ مواضع ضد ایرانی خود اظهار داشت که «از ایران می‌خواهیم به قواعد مربوط به حسن همجواری احترام بگذارد و دخالت‌هایش در امور داخلی کشورهای منطقه را متوقف کند.»

«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر هم که قبل از ملک سلمان در افتتاحیه اجلاس سخنرانی می‌کرد، درباره مسایل مختلف منطقه سخنرانی کرد و مساله فلسطین را مساله جهان عرب خواند.