210 روز بی‌سخنگویی در دولت

سخنگو! در تعریف لغوی آن آمده است: خطیب، سخنران، سخنسرا، سخنور، کلیم، گوینده، متکلم، نطاق. در فهم عمومی نیز سخنگو به فردی گفته می‌شود که جهت اطلاع‌رسانی و پاسخ به پرسش‌های رسانه‌ها و افکار عمومی از طرف تشکل متبوع خود انتخاب می‌شود.

بر همین اساس در عصر حاضر و در هزاره سوم به‌ندرت بتوان دستگاه، اداره و یا حتی یک شرکت خصوصی کوچک یافت که سخنگویی برای خود نداشته باشند.

در دنیای رسانه‌ای امروز نیز سخنگویان نقش مهمی در اطلاع‌رسانی و پاسخ به پرسش‌های مطرح در افکار عمومی دارند و از این حیث معمولاً سخنگویان دولت، مهم‌ترین سخنگویان در هر کشور محسوب می‌شوند که به‌نمایندگی از هیئت دولت در برابر رسانه‌ها به پاسخ‌گویی می‌پردازند.

در دولت‌های پس از انقلاب نیز همواره سخنگو یک امر جایز در دولت‌ها بوده است، از سال 1376 نیز هیئت دولت‌ها سخنگو داشته‌اند، در دولت نخست حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز،‌ دولت از این امر مستثنی نبوده اما گویا حجت‌الاسلام روحانی دولت دوم خود را بی‌نیاز از مقام سخنگو می‌داند.

 

محمد باقر نوبخت با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1392 علاوه بر ریاست سازمان برنامه و بودجه منصب سخنگویی دولت را نیز به‌عهده گرفت.

نهم مرداد امسال بود که محمدباقر نوبخت سخنگوی وقتِ دولت در توئیتی اعلام کرد که رئیس‌جمهور با درخواست وی مبنی بر کناره‌گیری از پُست سخنگویی موافقت کرده است.

حالا از آن روز؛ ارتباط با اعضای هیئت دولت، محدود به جلسه‌ چهارشنبه‌ها شده و عملاً هیچ پل ارتباطی بین رسانه‌ها و دولت برقرار نبوده و مشخص هم نیست آیا دولت تصمیم دارد برای خود سخنگویی انتخاب کند یا خیر.

موضوعی که حتی انتقاد تندترین موافقان دولت روحانی را نیز به‌همراه داشته است. غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران و از حامیان دولت روحانی نیز در این باره گفته بود: "خب این یعنی اینکه دولت سخنی ندارد که بگوید به‌خاطر همین سخنگو ندارد. اگر سخنی برای گفتن داشته باشد حتماً سخنگوی خود را پیدا می‌کند. تبعات آن هم همین است که رابطه مردم با دولتشان قطع است. وقتی که کسی نیست تا حرف دولت را بزند، مردم هم حرف دولت را نمی‌‌فهمند و دیگران می‌آیند و هرگونه که می‌خواهند وضعیت را تفسیر می‌کنند".

محمود واعظی در واکنش به این انتقادها و درباره اینکه چه‌زمانی سخنگو انتخاب خواهد شد و آیا سخنگویی دولت از طریق وی انجام می‌شود، گفت: سخنگویی از طریق من انجام نمی‌شود و سخنگویی از طریق همه اعضای دولت که روزهای چهارشنبه‌ راجع به مسائل وزارتخانه‌ها سخن می‌گویند، انجام می‌شود. آقای رئیس‌جمهور هم در دولت تأکید کرده است و از همه وزرا و  معاونین درخواست کرده که با رسانه‌ها بیشتر حرف بزنند.

وی همچنین 10 بهمن درباره انتخاب سخنگو گفته بود: رئیس‌جمهور روی سه گزینه در حال کاراند.

حال باید دید بعد از گذشت حدود 7 ماه و خالی بودن پُست مهم سخنگویی؛ دولت در نظر دارد که فردی را برای این مسئولیت انتخاب کند یا خیر.