پشت پرده استعفای شبانه ظریف/ عدم هماهنگی یا اختلاف نظر با دولتی ها؟

 گروه سیاسی- استعفای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دولت روحانی در حالی شب گذشته اتفاق افتاد که برای بسیاری از سیاسیون شوکی ناگهانی بود.

به گزارش افکارنیوز؛ اینکه چرا ظریف استعفا داده واکنش های مختلفی را به همراه داشته است اما سایت انتخاب هم با انتشار خبری مدعی شد ظریف در پرسش و پاسخی پیامکی، دلیل استعفایش را اینگونه توضیح داده است: «بعد از عکس های ملاقاتهای امروز دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد.» اشاره این جمله منتسب به ظریف، به دیدار روز گذشته رئیس جمهور حسن روحانی با بشار اسد است که پس از دیدار با رهبر انقلاب، بدون حضور وزیرخارجه کشورمان با رئیس جمهور دیدار و گفتگو کرد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که عدم هماهنگی ظریف با نهاد ریاس جمهوری باعث استعفای وی شده است، اگر چه پیش از این نیز قاضی زاده هاشمی و ربیعی و آخوندی نیز که گفته می شد از نزدیک ترین افراد به روحانی هستند از سمت های خود کنار رفتند و حالا نوبت به ظریف رسیده است.

اینکه ظریف حالا پس از چندین سال تلاش برای مذاکره با اروپا و آمریکا به خصوص در برجام، این توافق را پوچ دیده تصمیم به استعفا می گیرد اما این سوال مطرح می شود که چه کسی باید پاسخگوی از بین رفتن منافع ملت ایران در برجام باشد؟

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اما روایت دیگری از استعفای ظریف دارد.

وی با اشاره به استعفای ظریف از وزارت امور خارجه گفت: «از اینکه استعفای آقای ظریف از سوی رئیس‌جمهور پذیرفته شده یا خیر همچنان بی‌اطلاع هستیم.»

وی ادامه داد: «البته اختلافات وزیر امور خارجه با برخی از دولتی‌ها مسبوق به سابقه است و پیش از این نیز برخی اتفاقات رخ داده بود.»

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس تصریح کرد: از شب گذشته چندین بار بنده تلاش کرده‌ام با آقای ظریف به‌صورت تلفنی صحبت کنم که وی تلفن خود را خاموش کرده است.

اختلاف وزیر خارجه با دولتی ها نشان می دهد فشار های زیادی از سمت به ظاهر دوستان وی برای موضوع FATF و برجام وارد شده و ظریف نیز رفتن را بر ماندن ترجیح داده است.

اما از سوی دیگر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در واکنش به استعفای وزیر امور خارجه دولت دوازدهم در توییتر خود نوشت:

اخبار منتشر شده مبنی بر پذیرش استعفای دکتر ظریف از سوی رئیس‌جمهوری قویا تکذیب می‌شود.

روحانی نیز به شکل تلویحی درباره دیدار با بشار اسد اظهار داشت: دیروز رئیس جمهور سوریه، آقای بشار اسد از دمشق پرواز می‌کند و به دیدار مقام معظم رهبری می‌رود و ما هم با هم دیدار داشتیم. او گفت برای تشکر از ملت و رهبر ایران آمده است. اتفاقاً در بحث‌هایش از وزارت خارجه تشکر کرد؛ این کارها را همه ما با هم در منطقه انجام می‌دهیم.

حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری نیز در واکنش به استعفای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «امان از ناهماهنگی‌ها!»

به نظر می رسد ظریف به علت حضور نداشتن در دیدار با بشار اسد به شدت ناراحت شده و همین عدم هماهنگی منجر به استعفای شبانه ظریف شده است.