دولت می‌خواهد کل مشکلات اقتصادی را به FATF گره بزند

زهره الهیان عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی ضمن اشاره به بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و حواشی پیرامون آن گفت: در این موضوع دولتمردان باید از تجربیات گذشته درس بگیرند. تجربه ما در برجام این بود که پس از چند سال مذاکره و اتلاف وقت شاهد عدم اجرای تعهدات از سوی آمریکا و خروج آن از توافق بودیم.

وی افزود: امروز شاهد هستیم که کشورهای اروپایی به تعهدات خود به درستی عمل نمی‌کنند، قاعدتا با توجه به این تجربیات دفاع از FATF موضوعی مبهم و غیر قابل درک است. در شرایطی که دولت خود نیز می‌داند که هیچ ضمانتی برای بهبود اوضاع با پذیرش شروط FATF نیست حال این سوال مطرح می‌شود زمانی که ضمانتی برای رفع تحریم‌ها وجود ندارد، اصرار بر تصویب چه منفعتی برای کشور خواهد داشت. تجربه نشان داده که آمریکا در هر شرایطی به دنبال بهانه است. اگر در برجام، هسته‌ای را بهانه می‌کرد در شرایط فعلی نیز بهانه‌ای دیگر دارد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: امروز مبنای تعریف ما و آمریکا از تروریسم متفاوت است. آنها جبهه مقاومت و سپاه را تروریست می‌دانند. کاملا واضح است که این موضوع برای کشور ما مضر خواهد بود. حال دولت با اصراری غیر منطقی این موضوع را دنبال می‌کند. به نظر می‌رسد دست‌هایی در کار است که در شرایط قبل از تصویب این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نوسانات غیر طبیعی را در بازار و وضعیت اقتصاد کشور علیه مردم کلید زده‌اند تا به نوعی بتوانند این موضوع را به عدم تصویب این لوایح مرتبط ساخته و افکار عمومی را در مقابل مجمع تشخیص قرار دهند. این موضوع بازی با منافع ملی است که از سوی جریانی خاص در حال پیگیری است.

الهیان در خصوص میزان توجه دولت به تصویب این لوایح گفت: امروز در سیر بررسی این لوایح بحث‌های مهمی در مجمع تشخیص مورد بحث قرار می‌گیرد که شخص رئیس جمهور باید در جلسات حاضر شوند و نسبت به ایراداتی که از FATF گرفته می‌شود، نقدهای کارشناسانه را پاسخ دهد ولی عدم حضور روحانی با توجه به اهمیت موضوع FATF که با موضوع امنیت و منافع ملی در هم تنیده است، قابل توجیه نیست.

وی اظهار داشت: متاسفانه در طول سال‌های گذشته بیش از آنکه دولت توجه به ظرفیت‌های داخلی داشته باشد و از این پتانسیل‌ها حمایت کند، نگاه او به کشورهای غربی بوده است. چشم داشت دولت به کشورهای غربی و همسویی و همراهی با آنها انتظار غلطی است. امروز دولت به جای اینکه از این شرایط خارج شود و با توجه به ظرفیت داخلی، حمایت از تولید کنندگان و همچنین نظرات کارشناسان کشور را اداره کند، به دنبال غرب و اروپا است. این موضوع یکی از آسیب‌های دولت است که ارمغانی جز رکود اقتصادی، تورم و تعطیلی کارخانجات نداشته است.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی همچنین افزود: امروز یکی از سناریوهایی که مد نظر برخی سیاسیون است، این موضوع است که اگر لوایحFATF  تصویب نشود، عدم رفع مشکلات اقتصادی را به این موضوع گره بزنند. امروز دولت در عمل به ظرفیت‌های داخلی کشور توجه ندارد و با نگاه به خارج و عدم تصویب این لوایح در تلاش است تا نوعی مطالبه کاذب را در بین مردم ایجاد کند.