نظر سفیر سوریه در لبنان در مورد دیدار بشار اسد و امام خامنه‌ای

سفیر سوریه در لبنان، تاکید کرد: در سفر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به تهران، شاهد گرمی و محبت عمیق بین بشار اسد و رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران بودیم و این دیدار بیانگر آن است که ما در مرحله پیشرفته‌ای از دستیابی به پیروزی بزرگ قرار داریم که معادلات منطقه را تغییر می‌دهد و ضمانتی برای امنیت منطقه است.

علی عبدالکریم علی در مصاحبه با این شبکه گفت: لبنان و سوریه چالش‌های یکسانی پیش رو دارند. سفر صالح الغریب، وزیر لبنانی، به سوریه به سود هر دو کشور است، هر چند که دیرهنگام صورت می‌گیرد.

او افزود: بعضی از آوارگان سوری در لبنان فریب خوردند تا از آن‌ها علیه سوریه استفاده شود. روابط سوریه و لبنان مشروط به روابط با سعد الحریری نخست وزیر این کشور نیست. میشل عون، رئیس جمهور لبنان، دیدگاه مشخصی در برابر تحولات سوریه دارد و موضع او آشکار است و اگر به سوریه سفر کند، این سفر در چارچوب طبیعی خواهد بود. بسیاری از صدا‌هایی که در گذشته علیه سوریه موضع گیری می‌کردند، امروز خاموش شده است.

عبدالکریم علی همچنین گفت: سوریه امروز به علت پیروزی‌های میدانی خود و روابط نزدیک با متحدانش در شرایط خوبی قرار دارد. سوریه تلاش می‌کند همه آوارگانی که شهر‌های آن‌ها آزاد شده است، به مناطق خود حتی پیش از بازسازی خانه هایشان، بازگردند. سوریه به فرزندان خود نه فقط در ارتش بلکه در همه زمینه‌ها نیاز دارد.

او در پاسخ به سوالی درباره سفر بشار اسد به ایران، خاطر نشان کرد: ایران و سوریه و نیز رهبران دو کشور، روابط عمیق و راهبردی دارند. نکته قابل توجه برای من این گرمی و خوشحالی در چهره آیت الله خامنه‌ای و بشار اسد رئیس جمهور سوریه بود که می‌توان از آن فهمید که میزان اعتماد به موفقیت‌ها تا چه اندازه است. من همچنین شاهد میزان برادری و محبت متقابل بین رهبر ایران و بشار اسد بودم. این دیدار‌ها پاسخی به کسانی بودند که تحلیل می‌کردند ایران از سوریه خواهد رفت و توافق‌های دیگری در حال شکل گیری است.

او در پاسخ به این تحلیل که «سوریه در حال افتادن در آغوش روسیه و دور شدن از ایران است»، گفت: هر کسی که سوریه را بشناسد و بداند که بشار اسد چه دیدگاهی دارد و سیاست هایش را ترسیم می‌کند، میزان احترامی را که برای روابط قائل است، درک می‌کند. بشار اسد به حاکمیت ملی پایبند است و حاضر نیست در هیچ شرایطی آن را نادیده بگیرد. به همین علت، سوریه به کسانی که به آن کمک کردند، وفادار است و به روابط و اصول خود احترام می‌گذارد. حتی زمانی که بعضی برادران فلسطینی در حق مسئله فلسطین و نیز در حق سوریه اشتباه کردند، سوریه هدف و اصول خود را تغییر نداد و فلسطین همچنان مسئله محوری برای دمشق باقی ماند. در جنگی که علیه ایران به راه انداخته بودند حافظ اسد، رئیس جمهور فقید سوریه، دیدگاه راهبردی در دفاع از اصول امت داشت. به ویژه که وقتی این انقلاب پیروز شد، سفارت اسرائیل را به سفارت فلسطین تبدیل کرد و مسئله فلسطین به اصلی‌ترین مسئله برای این انقلاب تبدیل شد. همانطور که ما از متحد روسی هم قدردانی می‌کنیم. روابط دمشق و مسکو به سال ۲۰۱۵ و زمان ورود ارتش روسیه به سوریه بر اساس درخواست سوریه، مربوط نیست بلکه روابط دو کشور (روسیه و سوریه) از دهه هفتاد شروع شد و در دهه‌های هشتاد و نود و تا امروز ادامه داشته است. این روابط مبتنی بر منافع مشترک و راهبرد‌های آشکار و عمیق است و هر دو کشور به حاکمیت ملی یکدیگر احترام می‌گذارند. به همین علت است که روسیه و سوریه هر دو خواهان عقب نشینی نیرو‌هایی هستند که بدون دعوت دمشق به سوریه آمده اند. منظور نیرو‌های آمریکایی، ترکیه‌ای و دیگر کشور‌های غربی است که به این صورت به سوریه آمدند. دیدار بشار اسد با امام خامنه‌ای و حسن روحانی رئیس جمهور ایران، بیانگر آن است که ما در مرحله پیشرفته‌ای از دستیابی به پیروزی بزرگ قرار داریم که معادلات منطقه را تغییر می‌دهد و ضمانتی برای امنیت منطقه است.

سفیر سوریه در پاسخ به این سوال که آیا حضور قاسم سلیمانی در دیدار‌های بشار اسد در تهران، حامل پیام‌های نظامی هم بود؟ گفت: چه زمانی سیاست از مسایل اقتصادی و نظامی جدا بوده است؟ نمی‌توانید بگویید که پیام جداگانه نظامی بوده است. این پیام‌ها مکمل یکدیگر هستند. سوریه و ایران روابط راهبردی دارند. همانطور که روابط سوریه و روسیه راهبردی است. علاوه بر اینها، در روابط روسیه و ایران هم مفاهیم راهبردی زیادی وجود دارد و دو کشور منافع گسترده‌ای دارند. عده‌ای تلاش می‌کنند با یافتن بعضی جزئیات، اختلافاتی را مطرح کنند، اما بدون شک هیچ اختلافی مطرح نیست. البته گاهی نگاه‌های متفاوت به یک مسئله وجود دارد که کاملا مطابق یکدیگر نیست، اما نقاط و منافع مشترک بین دو کشور بسیار زیاد است. این پیروزی‌های به لطف شراکت بین سوریه و ایران به دست آمد.

علی عبدالکریم علی همچنین افزود: بدون شک نگاه روسیه با بشار اسد و آیت الله خامنه‌ای متفاوت است. از سوی دیگر نیز روسیه به عنوان یک ابرقدرت منافع خاص خود را دارد و مسکو درک می‌کند که منافع مشترک بسیار زیادی در روابط با ایران و سوریه دارد. واقعیت‌های میدانی، اردوغان را وادار خواهد کرد تا به راه حل منطقه‌ای درباره مسئله مربوط به گروه‌های وابسته به خود برسد.