پالرمو و CFT همزمان در مجمع رای‌گیری می‌شوند

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به جلسه امروز (شنبه) مجمع که با دستور کار بررسی نهایی لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو برگزار شد، گفت: بررسی درباره پالرمو به پایان رسید و خروجی جلسه امروز این شد که اعضا رای نهایی خود را فعلا اعلام نکنند و تصمیم گیری نهایی را به جلسه بعد مجمع موکول کنند.

وی با تشریح علت موکول شدن تصمیم‌گیری نهایی درباره پالرمو به جلسات بعدی مجمع، گفت: از آنجا که لوایح پالرمو و CFT کاملا با یکدیگر مرتبط هستند، نظر اعضا بر این شد که پس از اتمام بررسی CFT، این لوایح به شکل همزمان به رای گذاشته شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت درباره زمان آغاز بررسی لایحه CFT در صحن مجمع گفت:‌ با توجه به اینکه این لایحه ابتدا باید در کمیسیون‌های تخصصی مجمع مورد بررسی قرار می‌گیرد، به همین دلیل از حالا نمی‌توان زمان دقیق بررسی CFT در صحن مجمع را بیان کرد.

مصباحی مقدم افزود: مجمع تشخیص امسال دیگر جلسه‌ای نخواهد داشت و روند بررسی دستور کارهای مجمع به فروردین ماه سال آینده موکول می‌شود.

آیت‌الله محمود محمدی عراقی، دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درباره جلسه امروز مجمع برای بررسی پالرمو، گفت: اکثریت افرادی که صحبت کردند، مانند جلسه گذشته نظر موافق به دلایل مختلف نداشتند.

وی افزود: نظر جدیدی از جانب یکی از اعضای جلسه مطرح شد و توسط نمایندگان دولت و مجلس هم مورد تایید قرار گرفت، حتی وزیر اقتصاد گفت با آقای رئیس‌جمهور هم مطرح می‌کنند که با توجه به نظراتی که اکثریت اعضای مجمع دارند، به دلیل ارتباط این موضوع با مسئله تحریم‌ها و تعهدات کشورهای اروپایی، به بررسی بیشتری نیاز دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال درباره CFT هم بحثی صورت گرفت یا خیر، تصریح کرد: فعلا بحث درباره پالرمو است ولی نظر اعضا غالبا این است که CFT حتی مشکلات امنیتی دارد و فقط مسائل اقتصادی نیست؛ بنابراین احتمال جلب موافقت و نظر اعضا نسبت به CFT خیلی کمتر است.

در همین فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت به تعویق افتادن تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلح نظام درباره لایحه پالرمو، گفت: به دلیل اینکه احتمال ارتباط و تداخل جلسات لایحه پالرمو و CFT وجود داشت، پیشنهاد شد تا تا در فرصتی بهتر و در جلسه بعدی به این موضوع پرداخته شود و دلیل خاص دیگری ندارد.