استانی شدن انتخابات و نظر نمایندگان

گروه سیاسی- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان و در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ۱۹۰ رای موافق، ۲۹ رای مخالف و سه رای ممتنع از مجموع ۲۶۷ نماینده حاضر مواد ۵، ۷ و ۸ طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع کردند.

به گزارش افکارنیوز، در ماده ۵ این طرح پیش‌بینی شده بود که احزاب و گروه‌های سیاسی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی فهرست انتخاباتی بدهند و ارائه‌ فهرست صرفا توسط دبیر کل احزاب ملی و استانی به رسمیت شناخته شده بود.

در ماده ۷ و ۸ این طرح هم میزان نصاب آرای نمایندگان در کل استان و شهرستان پیش‌بینی شده بود که قرار شد کمیسیون شوراها مجددا بررسی بیشتری در این باره انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

در جریان تصویب استانی شدن انتخابات در صحن علنی امروز مخالفان و موافقان اظهاراتی را مطرح کردند.

بر این اساس ابتدا مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 12 اسفند) پارلمان و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، در تذکری شفاهی، گفت: موضوع انتخابات برای جامعه مهم است؛ با توجه به اینکه دولت لایحه جامع انتخابات را تدوین کرده و بخش‌هایی از آن مربوط به نمایندگی مجلس است، نباید کار عبثی در مجلس انجام دهیم.

وی خطاب به لاریجانی رئیس مجلس که ریاست جلسه را به عهده داشت، اظهار داشت: به کمیسیون شوراها تکلیف کنید تا بخش‌هایی که متناسب با مباحثی نظیر استانی شدن انتخابات  است را در طرح مجلس، لحاظ کند.

 علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به تذکر کواکبیان، گفت: این مواردی که آورده شده هماهنگ با همان لایحه است و برخی مواد باید ارجاع داده شود که البته کمیسیون شوراها نیز این پیشنهاد را داشت.

همچنین محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز (یکشنبه 12 اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی با بیان اینکه تاکنون عملکرد احزاب مناسب نبوده است، گفت: زیرساخت های لازم برای برگزاری انتخابات به صورت لیستی فراهم نیست.

نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل اصلی کشور که باعث ناکارآمدی مجلس شده است، با استانی شدن و قدرت دادن به احزاب حل نمی شود، از آنجایی که زیرساخت های این مهم وجود ندارد، با لیستی شدن انتخابات و قدرت یافتن احزاب هیچ مشکلی در این زمینه حل نخواهد شد.

وی اظهار کرد: با انتخابات لیستی، حق مردم تضییع می شود.

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: تذکر شما وارد نیست، چرا که براساس قانون هر حزبی که لیست می دهد اسامی افراد در آن درج می شود و مردم می توانند یکجا به لیست رأی دهند یا افراد را به صورت جداگانه انتخاب کنند.

 

زینب السادات پوربخش