تشریح علل رو به افول بودن آمریکا از زبان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

حجت الاسلام سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست علمی "آمریکا در حال افول" که صبح امروز در موسسه علمی پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد طی سخنانی، اظهار داشت: بحث افول سقوط فرهنگی آمریکا ناظر بر مسائل درونی این کشور است.

وی افزود: آمریکا از ابتدای پیدایش، خود را به عنوان یک پدیده استثنایی تعریف کرد، در زمانی که با حمله به بومیان در آمریکا مسلط شد اعلام کرد از تمامی انسان‌های دنیا برتر است که این نگاه استثمارگرایی منشأ مسائل بزرگی در امریکا و دیگر نقاط دنیا شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این استثمارگرایی شامل جامعه یک درصدی و سفید پوست آمریکا می‌شود که از ابتدای پیدایش امریکا و ابتدای حجوم سفیدپوستان به این سرزمین ایجاد شده، خاطرنشان کرد: سفید پوستان مهاجم به آمریکا ظلم زیادی را به سرخپوستان و بومیانی که در این سرزمین زندگی می‌کردند روا داشتند به طوری‌که در این کشور حتی آبخوری سفیدپوستان نیز با آبخوری رنگین پوستان متفاوت است.

عاملی گفت: کشتارهای دسته جمعی که توسط سفید پوستان آمریکا در دوره‌های مختلف زمانی علیه مردم بومی آمریکا اتفاق افتاده موجب شده تا در نتیجه جنگ‌ها و کشتارها و بیماری‌های واگیرداری چون طاعون حدود 12تا100 میلیون بومی سرزمین امریکا تاکنون از بین بروند.

وی تأکید کرد: امروز آمریکایی‌ها دنیا را براساس حقوق بشر قضاوت می‌کنند ولی اشاره‌ای به این نمی‌کنند که چه بلایی سر بومیان این سرزمین آورده‌اند بنابراین بومیان اصلی تفکر آمریکایی‌ها برپایه یک استثناگرایی است که محوریت رفتارهای امروز حاکمان امریکا را دربردارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پدیده دین‌گریزی در آمریکا، گفت: براساس نظرسنجی که از سوی موسسه گالوپ اعلام شده 78 درصد از امریکایی‌ها اعلام کردند که دین تأثیری در زندگی آنها ندارد.

عاملی اضافه کرد: جامعه آمریکایی جامعه‌ای است که دین در آن بسیار کم رنگ شده و در این جامعه شاهد کاهش ارزش‌های اخلاقی هستیم. که این کاهش ارزش‌های اخلاقی زمینه ساز بسیاری از ناهنجاری‌های امروز این کشور است.

وی با بیان اینکه گرایش پست مدرنی است محصول افول ارزشهای اخلاقی در کشور امریکا است، گفت: زمانیکه حاکمان امریکا احساس کردند مدرنیست موجب افول ارزش‌های اخلاقی در این کشور شده برای جبران این مسئله به پست مدرنیست روی آورده‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: احساس تنهایی پدیده بسیار خطرناکی است که در جامعه امروز امریکا به سرعت در حال گسترش است و متأسفانه مضامین آن در کشور ما نیز با درصد خیلی پایین‌تر قابل مشاهده است.

عاملی افزود: در جامعه امروز آمریکا بی‌شمار خانواده‌هایی هستند که با هم زندگی می‌کنند ولی پیمانی بین آنها وجود ندارد که نزدیک به 50 درصد این روابط که براساس امارها نزدیک به 50 درصد این روابط در سه سال اول منجر به جدایی می‌شود و محصول این ارتباطات فرزندان بدسرپرستی هستند که اغلب توسط مادرانشان نگهداری می‌شوند که این جامعه بی‌پدر خطرات سنگینی را برجای خواهد گذاشت. 

وی گفت: مشکل  دیگری که در امریکا وجود دارد اضطراب و افسردگی است به طوری که حدود 9 میلیون دیوانه در این کشور زندگی می‌کند که تحت تأثیر بهم ریختن نظام ارزشی در این کشور هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: انسان نیازهای تکوینی و تشریعی دارد که بهم زدن این نیازها و قواعد و روی‌آوردن به الگوهای ناقص موجب بهم‌ریختگی روح و روان افراد جامعه می‌شود به طور مثال افزایش نرخ خودکشی در آمریکا نشان می‌دهد که از سال 1999 که حد فاصل سال‌های 1999 تا 2016 آمار خودکشی بیش از 38 درصد افزایش پیدا کرده است.

عاملی با بیان اینکه تعداد شکایات جرایم اینترنتی به شکل فزاینده‌ای در حال پیشرفت است، گفت: در آمریکا به طور سالیانه نزدیک به 700 هزار نفر مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند که بخشی از این سوءاستفاده‌ها از سوی والدین این کودکان انجام می‌شود. همچنین در بحث اعتماد اجتماعی که با توجه به ادعای آمریکا مبنی بر پیشرفته‌ترین جامعه در دنیا باید روند مطلوبی داشته باشد اما آمارها نشان می‌دهد که 44 درصد از آمریکایی‌ها اذعان می‌کنند که رسانه‌های این کشور دروغ می گویندو تنها یک سوم امریکایی ها هستند که به اقداماتی که دولت انجام می‌دهد اعتماد دارند.

وی گفت: در کشورهای غربی به ویژه آمریکا برخی افراد برای فرار از مسئولیت زندگی مشترک و یا تربیت و پرورش فرزند، و جبران خلأهای عاطفی ترجیح می‌دهند که با حیوانات خانگی‌شان زندگی کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عامل تمامی مشکلاتی که در جوامع غربی به ویژه آمریکا وجود دارد که بخشی از ان در بالا ذکر شد دوری از خداوند است، گفت: هر کس از علت خود یعنی خداوند دور شود تبعا دچار استیصال وجودی می‌شود و امروز شاهد هستیم که جامعه آمریکا به توصیه کارشناسانی که خود گرایشات سکولار دارند نیاز به بازگشت به ارزش‌های خدایی دارد.