تاثیرات منطقه‌ای سفر روحانی به عراق

ابوبکر عمر عبدالله عضو پارلمان اقلیم کردستان عراق درباره سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری اسلامی ایران به بغداد گفت: ایران و عراق دو کشور همسایه با اشتراکات دینی و فرهنگی هستند که در سال های پس از سقوط صدام دیکتاتور هم به مرحله مهمی از توسعه روابط سیاسی و اقتصادی رسیده اند و بدون شک این روابط در راستای خدمت به ثبات و امنیت بیشتر منطقه خواهد بود.

وی در ادامه گفت: پس از پیروزی های به دست آمده در نبرد علیه گروه تروریستی داعش و تشکیل دولت و پارلمان جدید، عراق در مرحله حساسی قرار گرفته است و توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران به مانند گذشته، منافع این کشور را تامین خواهد کرد.

این عضو پارلمان اقلیم کردستان عراق گفت: مسئولین ارشد عراق به صراحت اعلام کرده اند که این کشور بخشی از سیاست تحریمی آمریکا علیه ایران نخواهد بود، زیرا عراق با داشتن مرزهای طولانی مشترک و داشتن روابط و منافع اقتصادی با ایران هیچ گاه از پایبندی به تحریم های آمریکا منتفع نخواهد بود و به همین دلیل، رئیس جمهور، نخست وزیر و دیگر مسئولین عراقی عدم پایبندی به تحریم ها را یادآوری کرده اند.

ابوبکر عمر عبدالله درباره تاثیر سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق بر روابط تهران – اربیل هم گفت: دولت اقلیم کردستان و جریان های سیاسی کردی به تداوم و تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران بر اساس رعایت حسن همجواری و احترام متقابل پایبند بوده اند و سفر آقای روحانی با توجه به اینکه رئیس جمهوری عراق هم کُرد است، می تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد.

عضو فراکسیون اتحاد اسلامی در پارلمان اقلیم کردستان عراق گفت: سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق تنها در چارجوب روابط دو کشور خلاصه نمی شود بلکه با توجه به جایگاه تهران و بغداد در معادلات منطقه ای، این سفر می تواند گامی به سوی تحقق ثبات و امنیت بیشتر منطقه باشد.

وی در پایان گفت: امیدواریم آثار و نتایج این سفر مایه خیر و برکت بیشتر برای ملت های ایران و عراق و منطقه باشد.