ترکیه: با همراهی ایران به "پ.ک.ک" حمله خواهیم کرد

"سلیمان سویلو" وزیر کشور ترکیه روز چهارشنبه – امروز- در گفتگو با بخش "میز سردبیر" خبرگزاری آناتولی ترکیه، این خبر را اعلام کرده است.

او بدون اشاره به جزییات بیشتر درباره مکان و زمان احتمالی این عملیات نظامی، گفت:" ان شاءالله به همراهی ایران علیه گروه پ.ک.ک وارد عملیات نظامی خواهیم شد."

"سویلو" با اشاره به اینکه هم‌اکنون "کمتر از 700 تروریست در ترکیه حضور دارند" از "کاهش ورود تروریست‌ها به خاک ترکیه" خبر داد و افزود: " از ژانویه امسال – 2019- تنها 12 تروریست وارد ترکیه شده اند" چون به گفته او" تدابیر جدی در مرزها اتخاذ شده است".

ترکیه گروه پ.ک.ک را یک گروه تروریستی می‌داند و انتظار دارد همه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی نام این گروه را در لیست سیاه تروریستی قرار دهند. در 35 سال گذشته افزون بر 40 هزار نفر در درگیری‌های نظامی بین ارتش ترکیه و گروه شبه نظامی پ.ک.ک کشته شده‌اند.

گروه "پ.ک.ک" که پیشتر در مناطق شرق و جنوب شرقی ترکیه فعال بود، در سال‌های گذشته شبه‌نظامیان خود را در پایگاه‌هایی در منطقه قندیل در کوهستان‌های شمال عراق مستقر کرده و بنا به گفته مقامات ترکیه از این منطقه عملیات‌های تروریستی علیه ترکیه، سازماندهی می‌کند. جنگنده‌ها و توپخانه‌های ارتش ترکیه تا کنون بارها به این منطقه حمله کرده‌اند.

گروه پ.ک.ک از سال 1984 و به منظور استقلال مناطق کردنشین در شرق و جنوب‌شرق ترکیه، واحدهایی شبه نظامی برای مبارزات مسلحانه با ارتش ترکیه تشکیل داده است.

سازمان های اطلاعاتی ترکیه در سال 1999 و در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی موفق شدند "عبدالله اوجالان" رهبر این گروه را در کشور کنیا دستگیر و به ترکیه منتقل کنند. از آن زمان تا کنون اوجالان در زندانی در جزیره "ایمرالی"- در دریای اژه - ترکیه در جبس است. دولت ترکیه در پی اعتراض گسترده مجامع حقوق بشری غربی، حکم نخست اعدام اوجالان را به حبس ابد تقلیل داده است.

بر اساس برآوردها رقمی حدود 25 میلیون نفر از جمعیت 82 میلیونی ترکیه، کرد هستند که اغلب در استان‌های شرقی و جنوب شرقی ترکیه زندگی می‌کنند.