تمدید تحریمهای حقوق بشری علیه ایران توسط اتحادیه اروپا

نمایندگان اتحادیه اروپا روز چهارشنبه تصمیم گرفتند تحریمهای این اتحادیه علیه ایران را به بهانه بی‌اساس مسائل حقوق‌ بشری یک سال دیگر تمدید کنند.

این خبر را وب‌سایت «رادیو اروپای آزاد» به نقل از چند دیپلمات اروپایی اعلام کرده که نخواستند نامشان فاش شود. به گفته این منابع  وزرای اتحادیه اروپا طی هفته‌های آینده به صورت رسمی این تصمیم را اعلام خواهند کرد.

بنا به این گزارش، تحریم‌های حقوق‌ بشری اتحادیه اروپا علیه ایران شامل ۸۲ شهروند ایرانی از جمله برخی قضات، دادستان‌ها، اعضای سپاه پاسداران، افسران ارشد پلیس و زندانبانان و یک واحد پلیس سایبری ایران است. این تحریم‌ها ابتدا سال ۲۰۱۱ علیه ایران وضع و هر سال تمدید شده است.

کشورهای اروپایی در حالی تحریمهای بی‌اساس خود را  علیه ایران تمدید می‌کنند که طرفهای اروپایی برجام پس از خروج آمریکا از این توافق‌نامه چند جانبه و برگشت تحریمهای این کشور علیه ایران وعده دادند که برای تأمین منافع اقتصادی ایران در برجام راهکارهای عملی ارائه خواهند داد اما تاکنون هیچ اقدام مثبت و چشمگیری انجام نداده‌اند. در عوض هم‌صدا با آمریکا با ایجاد هیاهوی رسانه‌ای خواستار توقف برنامه دفاعی و موشکی، و حضور منطقه‌ای ایران هستند.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال جاری به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و تمام تحریم‌ها علیه ایران را در آبان‌ بازگرداند. واشنگتن همچنین تهدید کرد هر کشوری که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کند، با پیامدهای آن روبرو خواهد شد.