عراقچی: به طرف های برجام و اروپا تذکر دادیم که کانال مالی یکی از تعهدات آنهاست

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان بعد از نشست پنج ساعته کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و ۱+۴ در وین و در جمع خبرنگاران گفت: به طرفهای برجام و اروپا تذکر دادیم که کانال مالی (اینستکس) یکی از تعهدات آنهاست و همکاریهای اقتصادی با ایران دارای ابعاد مختلفی است.

وی افزود: البته ما باید منتظر باشیم اینستکس عملیاتی شود. اگرچه اروپا خیلی دیر اقدام کرد ولی الان این نهاد را داریم و ثبت شده و امیدوارم کارش را شروع کند.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: طرف های اروپایی در نشست امروز درباره نحوه کار اینستکس و برقراری ارتباط آن با نهاد متناظر ایرانی و ... توضیحاتی را ارائه دادند.

عراقچی گفت: بعد از خروج آمریکا ار برجام در جلسه ای که بین ‌وزرای خارجه ایران و ۱+۴ تشکیل و در نیویورک تکرار شد درباره ۱۱ بند مختلف وزرای خارجه توافق ‌ کرده و تعهد کردند که با ایران در زمینه حمل و نقل، تجارت و سرمایه گذاری همکاری داشته باشند.

وی با بیان اینکه تشکیل کانال مالی یکی از تعهدات آنهاست، اظهار داشت: قرار شد در گروه کاری تحریم های برجام که در حاشیه کمیسیون مشترک برگزار می شود، گروه های جانبی در حوزه تجارت، انرژی و حمل و نقل تشکیل دهیم.

عراقچی با تاکید بر اینکه ایران متکی به این مسیر نیست، خاطرنشان کرد: همه مسیرها و راه حل های دیگر در حال دنبال شدن است. مسیر برجام و کشورهای اروپایی یکی از مسیرهای ما در سیاست خارجی است. هر چقدر بتوانیم مسیر را فراختر و با ظرفیت بیشتر می کنیم. نشد هم اتکای ما به اروپا و مسیرهای برجام و برجام نیست. سعی می کنیم از ظرفیت این مسیر استفاده کنیم. 

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان درباره چین و روسیه هم گفت: چین و روسیه شرکای نزدیک ما هستند و همکاریهای دوجانبه با آنها داشتیم. آنها از اینستکس حمایت می کنند و امروز هم پشتیبانی خود را تکرار کردند و اینکه علاقه مندند در مرحله بعدی که اینستکس که قابل دسترسی برای کشورهای غیر اروپایی شود، مشارکت کنند.