فراخوان برای تظاهرات «20 میلیونی»

از روز یکشنبه گذشته که علی‌رغم هشدارها و اعتراضات مردمی و گروه‌های مختلف، «عبدالعزیز بوتفلیقه» برای پنجمین بار خود را نامزد ریاست‌جمهوری الجزایر کرد، اوضاع در این کشور متشنج‌تر شده است.

به نوشته پایگاه خبری عرب۴۸، بسیاری از کاربران فضای مجازی در الجزایر برای یک راهپیمایی بی سابقه ۲۰ میلیونی در روز جمعه (فردا) فراخوان داده‌اند. اتحاد میهنی سازمان وکلای الجزایر نیز در بیانیه‌ای خواستار به تعویق افتادن انتخابات و تشکیل دولت انتقالی شده است.

در همین حال، «المنظمة الوطنیة للمجاهدین» (سازمان ملی رزمندگان) که اعضای آن را هم‌رزمان بوتفلیقه در جنگ استقلال از فرانسه در بین سال‌های ۱۹۵۴ الی ۱۹۶۲ تشکیل می‌دهند، نیز در بیانیه‌ای خواسته معترضان را مشروع دانسته و از مردم الجزایر خواسته است تا در تظاهرات شرکت کنند که این موضوع نشان دیگری از دو دستگی در بین طبقه حاکم است.

در این بیانیه آمده است که شرایط کشور به گونه‌ای است که جامعه را با طیف‌های مختلف مجبور به حضور در خیابان و تظاهرات می‌کند.

اتحادیه کارگران الجزایر نیز که دهها هزار عضو دارد در بیانیه‌ای اعلام کرده است که با نامزدی بوتفلیقه برای دور جدید مخالف است

به نوشته عرب ۴۸، اعتراضات به تصمیم بوتفلیقه برای نامزدی در انتخابات به دورن اعضای ارتش و سازمان اطلاعات نیز کشیده است.

در همین حال «احمد قاید صالح» رئیس ستاد مشترک ارتش الجزائر روز سه‌شنبه تأکید کرد که ارتش امنیت کشور را تضمین کرده و هرگز اجازه بازگشت به دوره درگیری و خونریزی را نخواهد داد. او در ابتدای هفته جاری از بوتفلیقه نیز خواسته بود تا بازگشت خود از ژنو به الجزایر را به تعویق بیاندازد.

بوتفلیقه ۸۱ ساله از سال ‍۱۹۹۱ ریاست‌جمهوری الجزائر را بر عهده دارد و برای پنجمین بار نامزد ریاست‌جمهوری شده است.

بوتفلیقه به دلیل بیماری و کهولت سن، کمتر در انظار عمومی حاضر می‌شود و در حال حاضر نیز برای درمان بیماری خود در ژنو به سر می‌برد. حال او وخیم گزارش شده است.