ناگفته‌های واعظی از استعفای ظریف

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور که از چهره‌های پرحاشیه دولت به شمار می‌رود با روزنامه دولت گفت‌و‌گویی داشته و به برخی از مسائل حاشیه‌ای خود و دولت از جمله موضوع استعفای ظریف، اختلافش با جهانگیری و همچنین اظهارات جنجالی روحانی پاسخ داده است.

واعظی در این مصاحبه درباره شدت یافتن انتقاد اصلاح‌طلبان از دولت گفته است: اینکه هر کسی در هر جایی یک صفت اصلاح‌طلب به خود بدهد و بگوید حامی دولت هستیم و بعد از آن هم هرچیزی که دلش می‌خواهد بگوید، دور از قاعده سیاست است. آن هم درحالی که من با اصلاح‌طلبان مؤثر در ارتباطم. ما می‌دانیم که ارتباط گروه‌های مختلف با دولت، چه هنگام انتخابات و چه پس از آن، چگونه بوده و ما هم همیشه قدرشناس همه کسانی که به ما کمک کردند هستیم. نگاه ما به گروه‌ها، افراد و رأی دهندگان، نگاه یکبار مصرف نیست که بگوییم حالا که رأی آوردیم، کاری به آنان نداشته باشیم.

رئیس دفتر روحانی همچنین درباره دلایل استعفای ظریف و اینکه برخی وی را عامل این استعفا می‌دانند اظهار داشت: وقتی ساعت یازده  و نیم دوشنبه شب، آقای ظریف استعفا داد، به‌محض اینکه مطلع شدم و دیدم خبرها به گونه‌ای است که گویی توافقی میان رئیس جمهوری و وزیر خارجه بوده که او استعفا بدهد، نخستین عکس العمل از سوی من بود و نیمه شب اتفاق افتاد. بلافاصله اعلام کردم که رئیس جمهوری با این استعفا مخالف است. فردای آن شب نیز اعلام کردم آقای دکتر روحانی یک وزیر خارجه و یک سیاست خارجی دارد. معنای این واکنش‌ها و اظهارنظرها چیست؟ معنای این اظهارنظرها این است که دولت می‌خواهد آقای دکتر ظریف را قویاً در کابینه حفظ کند. تمام روز سه‌شنبه تا ساعت یک شب تلاش من این بوده که آقای ظریف بازگردد، که خوشبختانه این اتفاق افتاد.

واعظی درباره علت اصلی استعفای ظریف نیز گفته است:‌ این از آن مسائلی است که با گذشت زمان  ابعادآن روشن تر می‌شود. ولی کافی است بدانید هیچ قصور و تقصیری در مجموعه ریاست جمهوری وجود نداشته است.

او همچنین با رد اختلافش با معاون اول رئیس‌جمهور گفته است: رفاقتم با دکتر جهانگیری در سال‌های اخیر عمیق‌تر شده است.

وی درباره مسئله تحریم‌ها گفته است: امروز تحریم‌ها به‌صورت لحظه‌ای رصد می‌شود. حتی سرویس اطلاعاتی امریکا پشت تحریم‌هاست درحالی که در گذشته این‌گونه نبود. یا در گذشته دست اندرکاران تحریم ایران در خزانه‌داری امریکا 18 نفر بودند، اما امروز نزدیک به 400 نفر در این زمینه کار می‌کنند که نشان می‌دهد با چه دقتی تحریم‌ها را دنبال می‌کنند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره اینکه 7 ماه از استعفای سخنگوی دولت می‌گذرد نیز تصریح کرده است: سخنگوی دولت در آینده هم تعیین می‌شود، اما تا همین جا رئیس جمهوری دستور دادند که همه وزیران باید خود نقش سخنگویی وزارتخانه خود را ایفا کنند.

واعظی درباره سخنرانی روحانی و واکنش‌های بعدیِ آن درخصوص مجمع تشخیص نیز اظهار کرد: صحبت آقای رئیس جمهوری در بانک مرکزی درباره FATF، اصلاً درباره مجمع تشخیص مصلحت نظام نبود. مجمع تشخیص 20-10 نفر نیستند، بلکه بالای 40 نفرند.

وی گفت: اگر انتظار این است که در دفتر خنثی باشیم و کاری نکنیم تا دیگران بگویند دفتر رئیس جمهوری کمرنگ است، این حرف مبنایی ندارد.

رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور تصریح کرد: من وظیفه خود را انجام می‌دهم و خدمت ایشان هم گزارش می‌کنم، اما تصمیم را شخص رئیس جمهوری می‌گیرد.

واعظی درباره حزب اعتدال و توسعه گفت: درباره حزب اعتدال و توسعه هم که گفته می‌شود برای دولت تصمیم می‌گیرد، واقعیت این گونه نیست. اعتدال و توسعه تنها یک حزب حامی دولت است مانند سایر احزاب و بیش از این جایگاهی ندارد.

رئیس دفتر روحانی درباره استعفای وزیر سابق راه نیز خاطر نشان کرد: استعفای آقای آخوندی از یک سال و نیم پیش مطرح بود. اما حدود 4 ماه بعد از تشکیل دولت دوم، درباره طرح احیای بافت فرسوده میان رئیس‌جمهوری و ایشان اختلاف سلیقه‌ای ایجاد شد. آقای آخوندی به روش دیگری اعتقاد داشت و رئیس‌جمهوری هم به روشی که اکنون در حال اجرا است.

واعظی درخصوص استعفای وزیر بهداشت گفت: آقای دکتر هاشمی یکی از وزیران بسیار خوب بود. ایشان ملاحظاتی داشت که ربطی هم به آقای رئیس‌جمهوری نداشت، بلکه مسائل آن بیشتر به سازمان برنامه و بودجه مربوط می‌شد.

وی اظهار کرد: رئیس‌جمهوری دنبال ترمیم کابینه نیستند. اما این حق ایشان است که با توجه به شرایط کشور ومطالبات مردم، اگر فردی در ارزیابی‌ها نمره کافی نگرفت، فرد دیگری جایگزین او شود تا بتواند مشکلات مردم را حل کند.

انتهای پیام/