احتمال سفر قریب الوقوع روحانی به سوریه

سفیر ایران در دمشق در گفتگو با پایگاه «العهد» از احتمال سفر قریب الوقوع حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به سوریه خبر داد.

«جواد ترک آبادی» در پاسخ به سوال «العهد» درباره بازتاب سفر اخیر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به تهران و اینکه آیا حسن روحانی بزودی به سوریه سفر خواهد کرد، گفت: رهبران سوریه و ایران دائماً در ارتباطند و معتقدم سفیر رئیس جمهور سوریه به ایران بسیار موفقیت آمیز بود و عمق روابط دو کشور را نشان داد. ما خواهان تداوم این ارتباط و دیدارها هستیم و به خواست خدا دیداری که شما به آن اشاره کردید به زودی انجام می‌شود.

سفیر ایران در دمشق پیرامون مناطق امن در شمال سوریه نیز گفت: اصول ما در حمایت از خواست مردم سوریه ثابت است و آنها هستند که باید سرنوشت خود را به واسطه دولت قانونی تحت رهبری بشار اسد تعیین کنند.

وی افزود: سوریه حق دارد بر تمام خاک و حدود و مرزهای خود حاکمیت داشته باشد. این موضع ثابتی است که از آن کوتاه نخواهیم آمد و معتقدیم که سرنوشت ما در این منطقه این است که با یکدیگر تعامل کنیم و این مشکلات را هرچند که زخمی عمیق بر جا گذاشته اند، رفع کنیم چرا که همچنان فردایی منتظر ماست و ما باید آن را با دستان خود بسازیم.

ترک آبادی همچنین به العهد گفت: شاه بیت موضوع در سوریه این است که این کشور توانست با پیروزی خود امنیت و ثبات را برای تمام منطقه ترسیم کند. هدف از توطئه علیه سوریه این بود که این کشور را وارد درگیریهای داخلی، قومی، نژادی و مذهبی کنند.

سفیر ایران درباره سوق پیدا کردن برخی کشورهای عربی و اسلامی به سمت تسلیم شدن در مقابل آمریکا و صهیونیسم افزود: برخی حکام فکر می‌کنند که می‌توانند این دیدگاه‌های فاسد خود را حفظ کرده و به هیمنه خود بر مقدرات ملت‌ها ادامه دهند اما با این وجود نخواهند توانست. اینها نماینده امت اسلامی نیستند.