آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده از زبان مقامات ایرانی

فرمانده مرزبانی کشور با تشریح وضعیت مرزبانان ربوده شده گفت: مجدانه پیگیر بازگشت مرزبانان به کشور هستیم. معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور هم در این خصوص گفت که پاکستان قول داده است اقدام ویژه‌ برای آزادی آنها انجام دهد، البته آن گروه تروریستی که این کار را انجام داده است به دنبال امتیاز بیشتری است و خواهان آزادی افراد خود در ایران است که این کار شدنی نیست. درباره تماس تلفنی این سربازان با خانواده‌های خود اطلاع دقیقی ندارم.

سردار قاسم رضایی درباره وضعیت مرزبانان ربوده شده اظهار کرد: پیگیری این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح و مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: سردار "حسین اشتری"؛ فرمانده ناجا نیز همواره بر پیگیری مجدانه این موضوع تأکید دارد و پیرو تأکیدات فرمانده ناجا، تلاش‌های فراوانی در خصوص بازگشت مرزبانان ربوده شده به کشور داشته‌ایم.

فرمانده مرزبانی کشور اضافه کرد: ملاقات‌های مرزی با مسئولان پاکستانی و برخی از سران طوایف از جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه است و بر مبنای آخرین پیگیری ها باید بگویم مرزبانان زنده و در خاک پاکستان هستند.

این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: معتقدیم که دولت پاکستان دارای ارتش و نیروهای امنیتی قوی است و اگر "اراده" کند قطعا می‌تواند این مرزبانان را آزاد و در اختیار ما بگذارد.

وی بیان کرد: قطعا دولت پاکستان می تواند با اراده جدی منطقه را از وجود گروهک‌های ملحد، تروریست و جانی که تحت تعقیب قضائی ما هستند، پاک سازی کند.

رضایی یادآور شد: بر مبنای آخرین گفت و گو و رایزنی‌ها، ارتش پاکستان اعلام کرده که درباره روند آزادسازی مرزبانان ربوده شده، عملیاتی را آغاز کرده و حتما به مطالبات دولت و ملت ما پاسخ مثبت خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، وی با اشاره به رابطه عمیق و دوستی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان تأکید کرد: نباید به مخلان امنیت اجازه جولان دهیم و قطعا از دولت پاکستان انتظار است که با اعضای گروهک‌های تروریستی برخورد جدی کند.

واکنش معاون وزیر کشور به تماس تلفنی سربازان ربوده‌شده با خانواده‌هایشان

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور درباره آخرین وضعیت سربازان ربوده شده کشورمان گفت: پاکستان قول داده است اقدام ویژه‌ برای آزادی آنها انجام دهد، البته آن گروه تروریستی که این کار را انجام داده است به دنبال امتیاز بیشتری است و خواهان آزادی افراد خود در ایران است که این کار شدنی نیست. درباره تماس تلفنی این سربازان با خانواده‌های خود اطلاع دقیقی ندارم.

وی در ادامه افزود: اعتبارات مرزی سال جاری کم بود و رقم بسیار پایین بود، اما صد در صد تخصیص داده شده است. 175 میلیارد تومان برای سال آینده در نظر گرفته شده که امیدواریم به موقع تخصیص یابد؛ زیرا هنوز خلاء مرزی قابل توجهی داریم. عمده مرزهای آسیب پذیر ما مرز مشترک با پاکستان و سپس کردستان است. در کنترل مرز مشترک با ترکیه اقدامات کم سابقه ای انجام داده ایم و بنا داریم عملیات مشترک با هم داشته باشیم، در مجموع مشکل خاصی در این مرز نداریم.

به گزارش ایسنا،‌ ذوالفقاری در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است در مرز ایران و پاکستان دیوارکشی شود، گفت‌: ما طرحی در این زمینه با همه ملاحظات زیست محیطی، اطلاعاتی، نظامی و انتظامی تهیه کرده ایم که شورای عالی امنیت ملی نیز آن را تصویب کرده است. در واقع طرح ویژه‌ای برای کنترل مرزهای شرقی داریم که اگر اعتبار آن اختصاص داده شود، امنیت این مرزها ارتقا می‌یابد؛ البته با 78 میلیارد تومان اعتباری که برای سال جاری در خصوص مرزها اختصاص داده شده بود، امکان اجرایی این طرح وجود ندارد. حتی با 100 یا 200 میلیارد تومان هم نمی‌توان اقدام بزرگی برای کنترل مرزها انجام داد، اما اگر اعتبار کافی تامین شود و طرح‌های ما در این زمینه تکمیل گردد، تا حد اطمینان بخشی مرزها کنترل می‌شود.

وی درباره اقدامات دولت پاکستان برای کنترل مرزهای مشترک خود با کشورمان، خاطرنشان کرد: دولت پاکستان همواره تاکید می‌کند که به دنبال کمک برای افزایش امنیت مرزهاست، اما در کنار این خواسته هنوز عزم جدی برای مقابله با گروهک‌های تروریستی در خاک پاکستان شکل نگرفته است. گاهی اوقات میان دو واحد مرزی پاکستان 35 کیلومتر فاصله وجود دارد. بعد از حوادث اخیر تروریستی در جنوب شرق کشور جلسات متعددی با دولت پاکستان برگزار شده است و آنها به جد این قول را داده‌اند که اقدامات اساسی داشته باشند و دغدغه‌های ما را مرتفع کنند.