تخلف اروپا برای تأخیر در راه‌‌ا‌ندازی "اینستکس"

 سیدقاسم جاسمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند فعالیت اقدامات اروپایی‌ها در چارچوب ساز و کار مالی "اینستکس"، گفت: متأسفانه اروپایی‌ها در اجرای تعهدات‌شان در چارچوب برجام نتوانسته‌اند استقلال خود را حفظ کنند و مرعوب آمریکایی‌ها شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه اروپا در اجرای برجام و ایجاد کانال مالی "اینستکس" کارنامه قابل قبولی ندارد، اظهار داشت: اروپایی‌ها به دلیل تعلل در راه‌اندازی "اینستکس" تخلف کرده‌اند که ایران می‌تواند از آنها به مراجع بین‌المللی شکایت کند و این حق محفوظ است، اما معتقدم در شرایط فعلی چنین کاری جایز نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه اروپایی‌‌ها در راه‌اندازی و اجرایی کردن کانال مالی "اینستکس" نمی‌توانند شرط و شروط تعیین کنند، افزود: تصویب شدن و یا تصویب نشدن FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام ارتباطی به اروپایی‌ها و هیچ کشور دیگری ندارد؛ جمهوری اسلامی ایران براساس منافع خودش تصمیم می‌گیرد.

جاسمی، ایجاد کانال مالی "اینستکس" را آزمونی برای اروپایی‌ها در قبال زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها دانست و گفت: امیدواریم اروپایی‌ها تصمیم عاقلانه‌ای در اجرایی کردن اینستکس اتخاذ کنند و بتوانند از منافع مشترک با جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌ها بهره ببرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: راه‌اندازی "اینستکس" هیچ ارتباطی به موضوع افزایش و یا حتی کاهش قیمت ارز در کشور ندارد و اینها مسائلی است که برای فشار به ارکان داخلی کشور مطرح می‌شود.